Izvorni znanstveni članak
Revizija Gajeve uloge u narodnom preporodu prema tezama iznesenima u drami Pjesnikova kob, povijesna gluma u osam slika s prologom i epilogom Tihomila Maštrovića.
Ivana Krtinić
Sažetak
U radu se polazi od potrebe za suvremenim i depoetiziranim pristupom povijesnoj ulozi Ljudevita Gaja u obrazovnom sustavu na tragu teza iznesenih u drami Tihomila Maštrovića Pjesnikova kob. Povijesna gluma u osam slika s prologom i epilogom. Maštrović u prvi plan postavlja Petra Preradovića i njegovu tragičnu sudbinu, no jasno je da dobro poznaje rad i ostalih sudionika preporoda. Stavljanjem u suodnos epizodnih likova Gaja i Kuzmanića, autor zapravo jukstaponira pojmove jugoslavenstva i hrvatstva. Sukob ilirizma i kroatizma kao paralelne dramske radnje otvara prostor za izravno kritičko promišljanje i o Gajevu konvertitstvu koje je naznačio još Tito Strozzi 1933. godine u nikad postavljenoj drami Gaj: dramska kronika hrvatskog preporoda u šest slika s epilogom. Maštrović nastavlja što je Strozzi započeo, a to je potreba za revalorizacijom Gajeve uloge u preporodnom pokretu, a s time u vezi, i za revizijom afirmativnoga stava o Gaju kao neupitnom vođi preporoda, koji do danas prevladava u javnom diskursu, ali i u nastavnom programu. U skladu s iznesenim tezama, razmatra se mogućnost interdisciplinarnoga pristupa temi narodnoga preporoda kao i mogućnost unošenja kritičkoga očišta u razmatranju razdoblja, ali i ključnih sudionika koji su sudjelovali u formiranju hrvatskoga jezika, a time i nacionalnoga identiteta.
Ključne riječi
Ljudevit Gaj; Tihomil Maštrović; Ante Kuzmanić; narodni preporod; kurikulum hrvatskoga jezika
Hrčak ID:
302313
URI
Datum izdavanja:
16.5.2023.
Posjeta: 582 *