Preliminary communication
https://doi.org/10.15516/cje.v25i1.4569
Jasan jezik i pisana udžbenička građa nižih razreda: jesu li usklađeni?
Ana Matić Škorić
orcid.org/0000-0003-3699-2067
; iversity of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Jelena Kuvač Kraljević
orcid.org/0000-0003-1452-0851
; iversity of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Mirjana Lenček
; iversity of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Abstract
Jasan jezik (engl. plain language) koncept je koji se prije pola stoljeća proširio Europom, a odnosi se na komunikaciju temeljenu na iskazima i strukturi iz koje slušatelji i čitatelji mogu lako pronaći i razumjeti potrebnu informaciju. U ovom istraživanju koncept jasnoga jezika predstavljen je u kontekstu ranoga obrazovanja, analizom pisane građe kojoj su izloženi učenici nižih razreda osnovne škole. Cilj je ovoga rada analizirati fonološka, leksička i sintaktička obilježja udžbenika u prvom, drugom, trećem i četvrtom razredu te dobivene podatke povezati s općim načelima jasnoga jezika. Za potrebe rada razvijena je baza tekstova – Školski korpus pisanoga jezika (Riddys), s ukupno 502 713 pojavnica. Analizirana je zastupljenost grafema, vrsta riječi, kao i duljina riječi i rečenica. Rezultati pokazuju kako od tri promatrane jezične sastavnice samo rječnik ne slijedi načela jasnoga jezika. Prevelika zastupljenost riječi koje se pojavljuju tek jednom u cijeloj pisanoj udžbeničkoj građi u prvim dvama razredima osnovne škole nikako ne pridonosi bržem i učinkovitijem ovladavanju vještinom čitanja.
Keywords
jasan jezik; jezična analiza udžbenika; početno čitanje i pisanje; razredna nastava; Školski korpus pisanoga jezika (Riddys)
Hrčak ID:
302997
URI
Publication date:
29.3.2023.
Visits: 969 *