Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.15516/cje.v25i1.4569

Jasan jezik i pisana udžbenička građa nižih razreda: jesu li usklađeni?

Ana Matić Škorić orcid id orcid.org/0000-0003-3699-2067 ; iversity of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Jelena Kuvač Kraljević orcid id orcid.org/0000-0003-1452-0851 ; iversity of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Mirjana Lenček ; iversity of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences


Full text: english pdf 333 Kb

page 247-283

downloads: 176

cite

Full text: croatian pdf 333 Kb

page 247-283

downloads: 176

cite


Abstract

Jasan jezik (engl. plain language) koncept je koji se prije pola stoljeća proširio Europom, a odnosi se na komunikaciju temeljenu na iskazima i strukturi iz koje slušatelji i čitatelji mogu lako pronaći i razumjeti potrebnu informaciju. U ovom istraživanju koncept jasnoga jezika predstavljen je u kontekstu ranoga obrazovanja, analizom pisane građe kojoj su izloženi učenici nižih razreda osnovne škole. Cilj je ovoga rada analizirati fonološka, leksička i sintaktička obilježja udžbenika u prvom, drugom, trećem i četvrtom razredu te dobivene podatke povezati s općim načelima jasnoga jezika. Za potrebe rada razvijena je baza tekstova – Školski korpus pisanoga jezika (Riddys), s ukupno 502 713 pojavnica. Analizirana je zastupljenost grafema, vrsta riječi, kao i duljina riječi i rečenica. Rezultati pokazuju kako od tri promatrane jezične sastavnice samo rječnik ne slijedi načela jasnoga jezika. Prevelika zastupljenost riječi koje se pojavljuju tek jednom u cijeloj pisanoj udžbeničkoj građi u prvim dvama razredima osnovne škole nikako ne pridonosi bržem i učinkovitijem ovladavanju vještinom čitanja.

Keywords

jasan jezik; jezična analiza udžbenika; početno čitanje i pisanje; razredna nastava; Školski korpus pisanoga jezika (Riddys)

Hrčak ID:

302997

URI

https://hrcak.srce.hr/302997

Publication date:

29.3.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 969 *