Professional paper
https://doi.org/10.15516/cje.v25i1.4591
Nacionalni identitet u metodičkom instrumentariju udžbenika iz prirode i društva u nižim razredima osnovne škole
Danijela Vasilijević
; University of Kragujevac, Faculty of Education in Užice
Marina Semiz
orcid.org/0000-0003-3917-0114
; University of Kragujevac, Faculty of Education in Užice
Abstract
U ovom radu prezentirani su rezultati istraživanja provedenoga s ciljem ispitivanja učestalosti i razvojnosti komponenti nacionalnoga identiteta u metodičkom instrumentariju udžbenika iz prirode i društva u prvom ciklusu osnovnoga obrazovanja u Srbiji. Polazeći od pretpostavki integrativno–razvojno-kontekstualne teorije Bar-Tala i Taichmanove (Bar-Tal & Teichman, 2005; Teichman, Bar-Tal & Abdolrazeq, 2007), društveno-socijalno-kognitivno-motivacijske teorije Barretta (Barrett, 2007; Barrett & Oppenheimer, 2011), kao i prethodnih istraživanja, nacionalni identitet je operacionaliziran u 12 kategorija: obitelj, religija, običaji i tradicija, nacionalni osjećaji, jezik, simboli i znamenitosti, solidarnost i zajedništvo, kulturna baština, znamenite osobe, povijesne teme, geografski pojmovi i općenite informacije. Metodom teorijske analize i metodom analize sadržaja opservirane su osnovne jedinice metodičkoga instrumentarija: a) rečenice dodatnoga informativnog sadržaja, b) pitanja i zadatci i c) slikovni sadržaji. Istraživanje uključuje licencirane udžbenike za školsku godinu 2020./21 tri renomirana izdavača u Republici Srbiji (N = 12). Rezultati istraživanja ukazali su na to da metodički instrumentarij udžbenika u nedovoljnoj mjeri doprinosi formiranju i jačanju nacionalnoga identiteta učenika mlađe školske dobi. Primjetna je razvojna linija zastupljenosti sadržaja koja jača nacionalni identitet učenika mlađih razreda osnovne škole, no sporni su opseg i intenzitet tih sadržaja, kao i dinamika i kontinuitet njihove zastupljenosti.
Keywords
analiza sadržaja; metodički instrumentarij; nacionalni identitet: udžbenici iz prirode i društva
Hrčak ID:
302998
URI
Publication date:
29.3.2023.
Visits: 907 *