Filozofska istraživanja, Vol. 42 No. 4, 2022.
Pregledni rad
https://doi.org/10.21464/fi42407
Koncept estetike ružnoga na primjeru umjetnosti radikalne enformelne apstrakcije
Barbara Gaj Ristić
orcid.org/0000-0002-5147-3399
; Sveučilište u Splitu, Umjetnička akademija, HR–21000 Split
Sažetak
Unutar umjetnosti radikalnog enformela nalazimo djela izražene nepikturalnosti, nesemantičnosti i nereferencijalnosti, kao i težnju prema entropiji, raslojavanju i razjedinjavanju forme kroz destruktivne procese deformiranja, perforiranja, urezivanja, grebanja, gomilanja struktura i masa, fragmentacije, skidanja slojeva i spaljivanja. U ovom je radu naglasak stavljen na teoretske modele tumačenja radikalnog enformela kroz koncepte estetike ružnoće, odnosno brutalne estetike, kao što su: (1) deformacija, (2) disfiguracija, (3) neformnost, i (4) entropija – na primjerima enformelnog stvaralaštva Ive Gattina, Eugena Fellera i Marijana Jevšovara, koji su proizašli iz njihovih svjetonazora prema umjetnosti i slici. Umjetnici su intencionalno stvarali slike koje nisu »lijepe« suprotstavljajući se klasičnim vrijednostima umjetnosti i ljepote kroz opozicijski i negacijski pristup, nihilizam, destrukciju, deformiranje i poništavanje slikarske površine kao vidovima anti-estetike.
Ključne riječi
estetika ružnoga; radikalni enformel; moderna umjetnost; deformacija; neformno; brutalna estetika; anti-umjetnost
Hrčak ID:
303616
URI
Datum izdavanja:
28.12.2022.
Posjeta: 1.591 *