Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32903/zs.69.1.3

ODREDNICE I POTENCIJALNI KORELATI SOCIOMETRIJSKOGA STATUSA UČENIKA U RAZREDNIM ODJELIMA VIŠIH RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE

Ante Kolak ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Ivan Markić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Zoran Horvat ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 7.853 Kb

str. 35-50

preuzimanja: 107

citiraj


Sažetak

Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati povezanost sociometrijskoga statusa sa školskim uspjehom, dimenzijama prijateljskih odnosa te s nekim sociodemografskim obilježjima učenika. Istraživanje je provedeno na uzorku od 312 učenika osnovne škole. Analizom dimenzija kvalitete odnosa među najboljim prijateljima izdvojeno je pet sociometrijskih statusa: učenik zvijezda, odbačeni učenik, izolirani učenik, kontroverzan učenik i prosječan učenik. Utvrđene su značajne razlike u školskom uspjehu između svih tipova učenika. Odbačeni učenici imaju značajnije niži opći uspjeh u odnosu na kontroverzne i prosječne učenike, dok učenici zvijezde imaju najviši udio odlikaša. Spol se pokazao kao značajan preduvjet sociometrijskoga statusa i općega uspjeha učenika gdje je utvrđeno kako učenice imaju veći udio među popularnijim učenicima te imaju bolji opći uspjeh na kraju školske godine neovisno od podkategorija učenika prema sociometrijskom statusu. Kod ispitivanja povezanosti dimenzija prijateljskih odnosa i sociometrijskoga statusa učenika utvrđeni su znakoviti nalazi o tome kako učenici procjenjuju svoje odnose s najboljim prijateljima, no zbog manjega broja pojedinih kategorija učenika u uzorku je utvrđeno kako nema statistički značajne povezanosti između kategoričke varijable sociometrijskih statusa kojima pripadaju učenici te varijable dimenzije prijateljskih odnosa koja je koncipirana kao kompozitna varijabla na temelju provedenih faktorskih analiza.
Rezultati ovoga istraživanja ukazuju na snažnu povezanost sociometrijskoga statusa i općega uspjeha učenika osnovnih škola, dok je u kontekstu povezanosti s dimenzijama prijateljskih odnosa razvidna potreba za proširivanjem spoznaja i opsežnijim istraživanjima o odnosima među učenicima i njihovom sociometrijskom profilu, što se u ovo doba pandemije u kojem se pitanje mentalnoga zdravlja dodatno aktualiziralo, pokazuje visokim prioritetom u radu odgojno-obrazovnih institucija.

Ključne riječi

sociometrijski status, dimenzije prijateljskih odnosa

Hrčak ID:

309265

URI

https://hrcak.srce.hr/309265

Datum izdavanja:

20.10.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 283 *