Filozofska istraživanja, Vol. 43 No. 1, 2023.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi43102
Sautrāntika vs. sarvāstivāda-vaibhāṣika – rani buddhistički prijepori o prirodi stvarnosti
Goran Kardaš
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, HR–10000 Zagreb
Sažetak
U članku se analizira i interpretira kritika specijalne dharmičke teorije ranobuddhističke škole sarvāstivāda-vaibhāṣika koju je poduzela škola sautrāntika. Posebna je pozornost posvećena kritici teorije o postojanju dharmi, elementarnih psihofizičkih data, u sva tri vremenska razdoblja. Na početku se prezentira opća buddhistička teorija o dvije istine koja pokušava legitimizirati tzv. filozofiju abhidharme kao »višeg učenja« u pogledu stvarnosti (teorija o dharmama) koja je tek rudimentarno prisutna u Buddhinim govorima. Potom se prelazi na sažeti prikaz ključnih ontoloških postavki sarvāstivāda-vaibhāṣike i na kritiku istih koju je poduzela škola sautrāntika. Zaključuje se da je sautrāntika svojom kritikom »vratila« buddhističku filozofiju na kolosijek čiste fenomenologije nakon pokušaja sarvāstivada-vaibhāṣike da Buddhino učenje interpretira u horizontu jedne realističke reduktivne ontologije.
Ključne riječi
abhidharma; dharma; dvije istine; kāritra; sarvāstivāda-vaibhāṣika; sautrāntika
Hrčak ID:
309349
URI
Datum izdavanja:
7.5.2023.
Posjeta: 987 *