Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.47960/2712-0457.2023.1.S.5.53

LEKSIKON ODNOSA S JAVNOŠĆU: ISTRAŽIVANJE UTJECAJA EDWARDA BERNAYSA NA UVOĐENJE KONCEPATA I TERMINOLOGIJE U PODRUČJU ODNOSA S JAVNOŠĆU

Tonina Ibrulj ; Sveučilište u Mostaru, Mostar, Bosna i Hercegovina *
Ivana Zovko-Bošnjak orcid id orcid.org/0000-0002-9930-1203 ; Sveučilište u Mostaru, Mostar, Bosna i Hercegovina

* Dopisni autor.


Puni tekst: engleski pdf 103 Kb

str. 53-60

preuzimanja: 293

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 174 Kb

str. 60-60

preuzimanja: 73

citiraj


Sažetak

Ovaj rad istražuje snažan utjecaj Edwarda Bernaysa, često nazivanoga „pionirom odnosa s javnošću“, na leksikon i terminologiju u tome području. Istražuje kako je Bernays redefinirao odnose s javnošću, koji su tada percipirani kao propaganda i manipulacija, u profesiju s percepcijom strateškoga savjetovanja koja uključuje persuazivnu komunikaciju koja odgovara javnomu interesu. Njegovo uvođenje termina „savjetnik za odnose s javnošću“ označilo je ključan pomak, podižući ugled savjetnika za odnose s javnošću kao onih koji pružaju strateško vodstvo klijentima uzimajući u obzir javni interes. Postavio je temelje znanstvenoga pristupa zagovarajući upotrebu tehnika i metoda za procjenu mišljenja javnosti umjesto jednostavna širenja poruka u svrhu manipulacije javnim mišljenjem. Osim toga, naglasak Edwarda Bernaysa na „dvosmjernoj komunikaciji“, iako asimetričan model, postavio je temelje za suvremene odnose s javnošću i moderne interaktivne prakse u odnosima s javnošću, s naglaskom na feedback javnosti. Njegov koncept „inženjering suglasnosti“ implicira znanstveni pristup u oblikovanju javnoga mišljenja. Koncept „potpora treće strane“ istaknuo je važnost vjerodostojnosti u komunikaciji, kreatore mišljenja, utječući na razvoj današnjega influencerskog marketinga i srodnih strategija. Osim toga, fokus Edwarda Bernaysa na „upravljanje imidžom“ ostaje relevantan, s kasnijom pojavom termina poput „upravljanje reputacijom“. Njegovi doprinosi i dalje oblikuju način na koji praktičari odnosa s javnošću komuniciraju i interagiraju s javnošću, ostavljajući trajan utjecaj na profesiju. Inovativni koncepti i trajno naslijeđe Edwarda Bernaysa i dalje utječu i usmjeravaju praksu odnosa s javnošću u 21. stoljeću, čvrsto potvrđujući njegovu poziciju kao ključne figure u evoluciji terminologije i koncepata u tome području.

Ključne riječi

odnosi s javnošću; Edward Bernays; savjetnik za odnose s javnošću; leksikon.

Hrčak ID:

309917

URI

https://hrcak.srce.hr/309917

Datum izdavanja:

1.11.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 760 *