Odgojne znanosti, Vol. 10 No. 1(15), 2008.
Izvorni znanstveni članak
UTJECAJ OBRAZOVNE TEHNOLOGIJE NA RAZVOJ KRITIČKOG MIŠLJENJA
Hatixhe Ismajli
; Faculty of Education, University of Prishtina
Sažetak
U vremenu dinamičnog tehničkog i tehnološkog razvoja, potreba
za primjenom obrazovnih alata predstavlja izazov za učitelje i škole današnjice. Usvajanje obrazovnih sadržaja potpomognuto tehnologijom povećava razinu znanja i kritičkog mišljenja, istovremeno smanjujući mehaničku reprodukciju činjenica. Primjena obrazovnih tehnologija u procesu učenja motivira učenika
za refleksiju, mišljenje i integraciju intelektualnih vještina.
Osnovni cilj ovog istraživanja je proučiti utjecaje primjene obrazovne
tehnologije na razvoj kritičkog mišljenja učenika. Istraživanje je provedeno na predmetu prirode i društva, čiji obrazovni sadržaji sintetizirajući znanja,o prirodi i društvu motiviraju učenike da postavljaju pitanja, zaključuju, prosuđuju i procjenjuju različite uzorke objektivne stvarnosti. U istraživanju je sudjelovalo 720 učenika i 24 učitelja različitih obrazovnih centara na Kosovu,
obučenih u programu “Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje”. Podaci
su prikupljeni testiranjem i anketiranjem učitelja i učenika provedenih tijekom inicijalne i fi nalne faze istraživanja. Rezultati ukazuju na to da poučavanje potpomognuto upotrebom projektora, CD-a, DVD-a obrazovnih sadržaja ima osjetnog utjecaja na kritičku refleksiju znanja, integrirajući logične sposobnosti poput procjene, razvoja mašte i generiranja novih ideja. Utjecaj primjene obrazovnih tehnologija na eksperimentalnu skupinu promatran je u ostvarivanju zadataka na visokoj razini (Bloomova taksonomija), koji zahtijevaju analizu, sintezu i procjenu informacije. Eksperimentalna skupina ostvarila je 71% bodova, dok je kontrolna skupina ostvarila 56.77%
bodova. U usporedbi je eksperimentalna skupina ostvarila 14.23% više bodova. Uspjeh eksperimentalne skupine pripisuje se utjecaju primjene obrazovnih alata, koji stimuliraju aktivno učenje i razvoj kritičkog mišljenja., važne premise poboljšanja kvalitete učenja i preobrazbe procesa poučavanja.
Ključne riječi
obrazovna tehnologija; kritičko mišljenj; nastavni predmet priroda i društvo
Hrčak ID:
28679
URI
Datum izdavanja:
25.6.2008.
Posjeta: 4.525 *