Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.32728/studpol/2023.12.01.05

Čitanje i jezična obrada gluhih odraslih osoba

Dorijana Kavčić orcid id orcid.org/0000-0002-5688-9908 ; Hrvatsko društvo prevoditelja znakovnog jezika za gluhe Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 1.065 Kb

str. 101-134

preuzimanja: 93

citiraj


Sažetak

Rezultati svih dosadašnjih istraživanja pokazuju izrazito nisku
razinu jezičnoga znanja Gluhih i značajnu razliku u odnosu na njihove
čujuće vršnjake. Jačanjem svijesti o znakovnome jeziku raste i svijest da je
nužno prihvatiti ga kao materinski jezik zajednice Gluhih, da je potrebno
što ranije izlaganje tom jezičnom unosu, a da se govoreni jezik uči kao ini.
Istraživanje u ovom radu ispituje na koji se način opaža i obrađuje napisani
tekst s obzirom na to oslanja li se čitatelj na auditivnu ili vizualnu formu
jezika. Osobe koje nemaju oštećenje sluha usvajaju govorni jezik spontano
i u potpunosti. S obzirom na to da čitanje kao djelatnost dolazi nakon
usvajanja jezika i prilikom čitanja u sebi osobe bez oštećenja sluha napisani
tekst ˇčuju“, one ga u sebi ozvučuju. Za razliku od njih, zajednica Gluhih
usredotočena je na vizualne informacije u svim vidovima djelovanja, pa tako
i jezičnom. Cilj istraživanja bio je ispitati na koji način čitaju Gluhi, na koje
elemente obraćaju pozornost i na koji način obrađuju dobivene informacije.
Njime se pokušalo provjeriti hoće li Gluhi čitatelji vidjeti svaki napisani
jezični znak, a previdjeti svako upućivanje na zvučnu sliku jezičnoga
elementa, poput naglaska. Rezultat ovoga istraživanja nadopunjuje rezultate
svih dosadašnjih i još jednom upućuje na potrebu različitoga pristupa
zajednici Gluhih kada su u pitanju jezik i jezična obrada.

Ključne riječi

Gluhi; jezična obrada; čitanje; materinski i drugi jezik

Hrčak ID:

311713

URI

https://hrcak.srce.hr/311713

Datum izdavanja:

20.12.2023.

Posjeta: 229 *