Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.51650/ezrvs.17.3-4.4

Analiza elastičnosti potražnje za kruhom

Marina Lolić Čipčić orcid id orcid.org/0000-0001-9736-5767 ; University of Split, University Department of Professional Studies, Split, Croatia *
Doris Cvitković ; OTP banka d.d.

* Dopisni autor.


Puni tekst: engleski pdf 122 Kb

str. 67-78

preuzimanja: 976

citiraj


Sažetak

Mjere elastičnosti potražnje ukazuju na smjer i intenzitet reakcije količine potražnje za nekim dobrom ili uslugom uslijed promjene determinanti potražnje. Među istima, posebno se ističe cjenovna elastičnost potražnje jer mjeri reakciju kupaca na promjene cijena. Cjenovna je elastičnost stoga menadžmentu važna za donošenje odluka o cijenama jer odgovara na pitanje kako će podizanje ili snižavanje cijena utjecati na prihode od prodaje i, posljedično, na financijski rezultat tvrtke. U ovom je radu empirijski testirana elastičnost potražnje za odabranim vrstama kruha tvrtke Bobis d.o.o. Navedena je tvrtka vodeća u djelatnosti proizvodnje kruha, svježih peciva, slastičarskih proizvoda i kolača (NKD 2007 10.71) u Splitsko-dalmatinskoj županiji, a ujedno i jedan od top deset poduzetnika u istoimenoj djelatnosti na nacionalnoj razini. Za potrebe analize korišteni su podatci o količinama prodaje i pripadajućim cijenama kruha u četrdeset četiri poslovnice unutar Splitsko-dalmatinske županije u 2022. godini. U empirijskom dijelu rada izvršene su procjene koeficijenata cjenovne i dohodovne elastičnosti potražnje za odabranim vrstama kruha. Usporedbom izračunatih koeficijenata cjenovne elastičnosti potražnje za odabranim vrstama kruha prije i nakon akcije, rezultati upućuju na zaključak da je potražnja za kruhom cjenovno elastična. Raspon kretanja izračunatih koeficijenata cjenovne elastičnosti potražnje znatno je veći prilikom uvođenja akcije, drugim riječima, uvođenjem akcije kratkoročno je smanjena osjetljivost kupaca na promjene cijena, odnosno prihodi od prodaje nakon prestanka akcijske prodaje rastu unatoč vraćanju cijena na razine koje su prethodile akciji. Konačno, izračun koeficijenata dohodovne elastičnosti potražnje implicira da se, kod svih odabranih vrsta, kruh ponaša kao normalno dobro.

Ključne riječi

potražnja; kruh; cjenovna elastičnost; dohodovna elastičnost.

Hrčak ID:

312143

URI

https://hrcak.srce.hr/312143

Datum izdavanja:

27.12.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.625 *