Skoči na glavni sadržaj

Recenzija, prikaz

Đorđe Pisarev, priređivač. O stanovnicima biblioteke: šta, zašto i kako čitati. Zrenjanin; Novi Sad: Agora; Narodna biblioteka Kruševac, 2022.

Vesna Živković ; Gradska biblioteka u Novom Sadu, Novi Sad, Srbija


Puni tekst: srpski pdf 735 Kb

str. 209-210

preuzimanja: 38

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Ključne riječi

Hrčak ID:

312502

URI

https://hrcak.srce.hr/312502

Datum izdavanja:

10.12.2023.

Posjeta: 102 *



Biblioteke – univerzalni simboli znanja i mudrosti

Đorđe Pisarev, priređivač. O stanovnicima biblioteke: šta, zašto i kako čitati. Zrenjanin; Novi Sad: Agora; Narodna biblioteka Kruševac, 2022.

Vesna Živković

Gradska biblioteka u Novom Sadu / Novi Sad City Library, Novi Sad, Serbia

vesna_zvkvc@yahoo.co.uk

Đorđe Pisarev (Vizić, 1957), pisac, esejista, književni kritičar i novinar, markantna ličnost savremene domaće proze i dobitnik više značajnih nagrada ( Borislav Pekić, Laza Kostić, Stanislav Lem i dr.) priredio je knjigu O stanovnicima biblioteke: šta, zašto i kako čitati, koju su u toku 2022. godine zajedno objavili ugledna izdavačka kuća Agora i Narodna biblioteka Kruševac, kao drugi tom projekta Akademija za pisce. Izuzimajući stručne radove i monografije o bibliotekarstvu i knjižarstvu, kao i uopšteno o bibliotečko-informacionoj delatnosti, te beletristiku čiji junaci su bibliotekari, nema mnogo dela koje bibliotekama pristupaju sa filozofsko-esejističkog stanovništa, te je zbog te činjenice knjiga Đorđa Pisareva utoliko značajnija.

U ovoj originalnoj zbirci u čijem središtu su biblioteka, čitanje i čitaoci, Pisarev je kao prilježni kolekcionar sabrao niz mini eseja, ogleda, zapisa i odlomaka podeljenih u precizno određene tematske celine. Uvodni deo otvara odlomak iz Borhesove Vavilonske biblioteke,1 kratke priče u kojoj se prvi put javlja motiv beskonačne biblioteke i u kojoj argentinski književnik univerzum, odnosno svet, poredi sa Bibliotekom kojoj “kraja nema” (str. 8), a koja se sastoji od “neodređenog, i možda beskonačnog, broja šestougaonih odaja, s prostranim bunarima za provetravanje u sredini, oivičenim veoma niskim ogradama sa stubovima” (str. 7).

U prvom poglavlju koje je naslovljeno “U biblioteci (sve)opšteg znanja” (str. 11-15) autor izdvaja i navodi neke od definicija biblioteke; od preciznih i formalnih enciklopedijskih odrednica, poput one iz Velikog rečnika stranih reči i izraza:2 “Biblioteka. Zbirka knjiga, knjižnica; ustanova i zgrada u kojoj se čuvaju i čitaju, nekada i pozajmljuju knjige” i iz Male enciklopedije Prosveta:3 “Knjižnica, zbirka i mesto gde se čuvaju knjige, listovi, časopisi, stari štampani spisi”, do one iz Malog Larusovog rečnika simbola,4 koja biblioteku sagledava kao “simbol svetovnih znanja, univerzalnosti i veličine” i “skup svih znanja sveta”, “svet u malom”, “mesto koje simbolizuje Vavilonsku kulu” (str. 11).

Drugo poglavlje – “Mediji za skladištenje” (str. 19-26) čine odlomci iz tri knjige: Sociologija književnosti Roberta Eskarpija,5 Informatička bomba Pola Virilioa6 i Pokradeno pamćenje Manfreda Ostena.7 U sva tri teksta se analizira fenomen čitanja: u prvom se analizira profil savremenog čitaoca, kao i čitalačke navike i društveni aspekti književnosti, te Eskarpi zaključuje da je čitanje u velikoj meri povezano sa okolnostima i da se “stapa sa svakodnevnim životom” (str. 22). Francuski teoretičar kulture i filozof Pol Virilio, pak, smatra da je pronalazak štamparske prese nametnuo “siromašenje jezika” i da je Gutembergova galaksija proizvela “narode gluvonemih” (str. 23). U trećem tekstu Osten zaključuje da se biblioteka kao realno sabirno mesto štampanog memoriae seli u digitalni prostor kao mesto skladištenja (str. 25).

I treće poglavlje, koje je tematski najraznovrsnije, i nosi naziv “Istorija kao beskonačna sveta knjiga” (str. 29-34) Pisarev otpočinje odlomkom iz Borhesove knjige Ogledalo zagonetki, a nastavlja odlomkom iz Spomenice Srpske čitaonice novosadske,8 današnje Gradske biblioteke u Novom Sadu, u kojoj se navodi istorijski podatak da je još 1774. godine postojao plan za osnivanje jedne biblioteke u Novom Sadu koja bi radila u okviru visoke škole i o kojoj bi brinuli profesori teologije i filosofije, ali do realizacije ideje nije došlo. U ovom poglavlju se navodi i odlomak o književnim kritičarima iz knjige Ogledi H. M. Encensbergera,9 kao i odlomak iz knjige Dvostruki život Gotfrida Bena,10 nemačkog pesnika, esejiste i lekara koji opisuje svoje loše iskustvo sa izdavačkom kućom J. F. Leman iz Minhena, jer je u jednoj knjizi koju su oni objavili Gotfrid ocrnjen kao “skrnavitelj rase” (str. 32).

Vrednost knjige koju je priredio Đorđe Pisarev je najviše u tome što bibliotekarima i čitaocima pruža novi i drugačiji uvid u sva bogatstva i višeslojnost biblioteka, ali i u značaj i lepotu čitanja, na jedan posve autentičan, poetično-filozofski način, bez iznošenja suvoparnih i jednoobraznih podataka, pa nije neosnovano očekivati da upravo ovo delo može doprineti razbijanju donekle uvreženih stereotipa o bibliotekama kao hladnim, polumračnim i negostoljubivim mestima. Iz toga razloga, bilo bi zaista uputno i dragoceno da biblioteke prepoznaju značaj ove knjige i da je uvrste u svoje knjižne fondove.

Notes

[1] Horhe Luis Borhes, Ogledalo zagonetki. Novi Sad: Svetovi, 1995.

[2] Ivan Klajn i Milan Šipka, Veliki rečnik stranih reči i izraza. Novi Sad: Prometej, 2006.

[3] Mala enciklopedija Prosveta: opšta enciklopedija. Beograd: Prosveta, 1968.

[4] Mali Larusov rečnik simbola. Beograd: Laguna, 2011.

[5] Robert Eskarpi, Sociologija književnosti. Zagreb: Matica hrvatska, 1970.

[6] Pol Virlio, Informatička bomba. Novi Sad: Svetovi, 2000.

[7] Manfred Osten, Pokradeno pamćenje. Novi Sad: Svetovi, 2005.

[8] Srpska čitaonica – Gradska biblioteka u Novom Sadu: spomenica: 1845–1995. Novi Sad: Gradska biblioteka, 1996.

[9] H. M. Encensberger, Ogledi. Novi Sad: Svetovi, 1994.

[10] Ben Gotfrid, Dvostruki život. Novi Sad: Svetovi, 1991.

[11] M. A. Bulgakov, Majstor i Margarita. Beograd: Feniks Libris, 2010.

References

 

U poglavlju “O strategiji i istoriji čitanja” = 37-50) Pisarev je izdvojio zapise o bibliotekama, bibliotekarima, knjižarama, čitanju, značajnim ličnostima koji su živeli u različitim istorijskim periodima: piscima. (Šekspir, Umberto Eko), filozofima i misliocima (Mišel de Montenj, R. V. Emerson, Rolan Bart), esejistima (Moris Blanšo, Alberto Mangel) i dr. Mnogi od njih su napisani sa iskrenim pijetetom prema bibliotekama (“Ući u biblioteku isto je kao i ušetati u neku veliku katedralu i razgledati statue po zidu” – Čarls Kigan Pol). (str. 42). i sa spoznajom njene vrednosti i značaja (“...Njena svrha je da pročisti i očuva samu svrhu nacije, slavu i diku jednog naroda, a to je, osim najmilostivijih i najmiroljubivijih božjih obreda, unutrašnji sistem zemlje”. – Erl od Šaftsberija) (str. 41).

 

U središtu poglavlja koje će nas zapitati i zabrinuti – “Gore li rukopisi” = 53-59) je, nažalost, večita i univerzalna tema spaljivanja knjiga – tih neprolaznih simbola slobodoumnosti, misaonosti, pokretačkih ideja i podsticajnih kritika. Velikani svetske književnosti: Bulgakov, Bredberi, Umberto Eko, Teri Pračet i Nil Gejmen u svojim delima progovaraju o spaljivanju knjiga, navodeći nas na razmišljanje: šta sve gori kada gore biblioteke i knjige? Da li se odgovor možda pronalazi u rečenici iz Bulgakovljevog romana Majstor i Margarita: “Gori, gori, pređašnji živote!”?[11].

 

U poglavlju “Biblioteka i pisci” = 63-66) Pisarev navodi utiske i razmišljanja svojih kolega pisaca o bibliotekama:. Ive Andrića, Milorada Pavića, Danila Kiša, Milisava Savića, Davida Albaharija, Radoslava Bratića, Milovana Marčetića i, na kraju, i svoje lično. Iz svih ovih zapisa uviđamo koliko su snažne i neraskidive spone književnika i biblioteka, koliko su biblioteke i bibliotekari uticali na pisce, posebno u njihovoj ranoj mladosti, koliko su određivale njihove puteve i formirali njihove ličnosti. Na kraju knjige, umesto klasičnog pogovora, Pisarev je odlučio da čitaocima podari lirsku priču o čudesnom bronzanom dečaku Hjalmaru i samosvesnoj, razdraganoj Mariji, čiji zidovi sobe su obloženi nepreglednim nizovima knjiga, a jedan do drugog, spojeni zajedničkom sudbinom,. prebivaju Makrobije, Origen, Svetonije i Fransis Bekon, Agripa, Ptolomej, Plinije, Vergije, Platon, Plutarh… Vrednost knjige koju je priredio Đorđe Pisarev je najviše u tome što bibliotekarima i čitaocima pruža novi i drugačiji uvid u sva bogatstva i višeslojnost biblioteka, ali i u značaj i lepotu čitanja, na jedan posve autentičan, poetično-filozofski način, bez iznošenja suvoparnih i jednoobraznih podataka, pa nije neosnovano očekivati da upravo ovo delo može doprineti razbijanju donekle uvreženih stereotipa o bibliotekama kao hladnim, polumračnim i negostoljubivim mestima. Iz toga razloga, bilo bi zaista uputno i dragoceno da biblioteke prepoznaju značaj ove knjige i da je uvrste u svoje knjižne fondove.


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.