Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21857/yrvgqt3vv9
Prediktori stresa srednjoškolskih nastavnika
Tomislav Cerinski
orcid.org/0000-0001-5253-2963
; Osnovna škola Ljudevita Gaja Zaprešić, Zaprešić, Hrvatska
*
Dubravka Miljković
orcid.org/0000-0002-1616-0792
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Za početak je potrebno objasniti što je to stres i kako on nastaje. Stres je pojam kojim se povezuju odnosi pojedinca i njegove okoline te procjena uspješnog rješavanja mnogih zahtjeva čije rješavanje nadilazi naše mogućnosti. To znači da stres nastaje u onome trenutku kada su zahtjevi iz naše okoline toliki da se s njima ne možemo uspješno suočiti i rješavati ih. U ovome istraživanju autori su proučavali stres i prediktore stresa nastavnika u srednjim školama Republike Hrvatske. U strukovnim školama i gimnazijama većinom su zaposleni nastavnici koji su završili slične ili iste studije, tj. ulazne varijable su im slične pa se istraživanjem željelo ispitati postoje li među njima sličnosti i/ili razlike nakon što se zaposle u obrazovnom sustavu. Pritom su korišteni sljedeći instrumenti: Skala za mjerenje izvora nastavničkog stresa, Skala psihološkog procvata, Oldenburški upitnik sagorijevanja, Skala zadovoljstva nastavničkim poslom, Skala samoučinkovitosti nastavnika i Modificirani upitnik radnih orijentacija. Rezultati istraživanja (N =515) upućuju na to da nastavnici u strukovnim školama doživljavaju više razinu stresa zbog neprimjerenog ponašanja učenika, dok se nastavnici u gimnazijama osjećaju iscrpljeniji zbog zahtjevnosti posla. Moguća objašnjenja dobivenih razlika bila su predmet rasprave u ovome radu te su pritom upućene smjernice i preporuke radi snižavanja razine doživljenoga nastavničkog stresa.
Ključne riječi
gimnazija; nastavnik; stres, srednja škola; strukovna škola
Hrčak ID:
313762
URI
Datum izdavanja:
22.1.2024.
Posjeta: 1.191 *