Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.15291/ai.4388

Izazovi i snage obitelji i škole uz SCORE-15

Šejla BJELOPOLJAK orcid id orcid.org/0000-0001-7731-2633 ; Pedagoški fakultet, Sveučilište u Bihaću, Bihać, Bosna i Hercegovina


Puni tekst: engleski pdf 435 Kb

str. 217-243

preuzimanja: 32

citiraj


Sažetak

Dok se obitelj suočava s testiranjem vlastite otpornosti na jednoj strani,
nerijetko na drugoj, najranjiviji član, ujedno i najsnažniji, pokazuje
simptome ponašanja šaljući signale za pomoć da „negdje” nešto ne
funkcionira. Ukoliko je to dijete učenik, tada mu zasigurno nije od koristi
linearni pristup institucionalne podrške, gdje je za svoje ponašanje
označeni pojedinac koji se treba promijeniti i prilagoditi pravilima
(škole). Uzrok se nalazi u podsloju simptoma koji nastavno osoblje,
primarno stručni suradnik, razumije uz pomoć ostalih članova obiteljskog
sustava, intenzivirajući komunikaciju i međusobno razumijevanje
zajedničkih ciljeva. Cilj istraživanja bio je ispitati izazove i snage
s kojima se suočavaju obitelji iz perspektive stručnih suradnika primjenom
deskriptivne, kauzalne i metode procjenjivanja. Eksplikacijom
nalaza na osnovi instrumenta SCORE-15 dobiveni rezultati potvrđuju
da u više od 50 % slučajeva opservirane obitelji primjenjuju obrazac
ponašanja usmjeren očuvanju tradicionalnih vrijednosti (morfostaza)
s otporom prema prihvaćanju promjena od mlađih generacija (mofogeneza)
te „bez povjerenja i obiteljske kohezije, suočavaju se s izazovima
u balansiranju funkcionalnim odnosima unutar obiteljskog sustava”.
Također i da stručni suradnici nailaze na poteškoće u primjeni
sistemske paradigme te da u radu najčešće prevladava linearni pristup.
Kada je riječ o institucionalnoj podršci s naglaskom na školski sustav,
nalazi potvrđuju i linearno zasnovane akcije u smjeru tretiranja pojavnih
oblika uočenih simptoma, ali ne i uzroka koji su do izazova u
ponašanju djece i doveli, što se u konačnici reflektira na nezadovoljstvo
vlastitim radom kod stručnih suradnika. Prostor za uspostavljanje
partnerstva vidimo u rezultatima koji predstavljaju obitelji koje posjeduju
vrijednosti poput njegovanja istine, hrabrosti i osobnih resursa
uz pomoć kojih prebrođuju probleme, gdje se među prioritetima nalazi
i zaštita najmlađih – djece, dok je kod stručnih suradnika potvrđena
sistemska perspektiva kada je u pitanju nada da se obitelj može nositi
s razvojnim izazovima.

Ključne riječi

obitelj; škola; partnerstvo; mentalno zdravlje

Hrčak ID:

313994

URI

https://hrcak.srce.hr/313994

Datum izdavanja:

7.2.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 91 *