Prethodno priopćenje
Konstrukti slovenstva u slovenskim partizanskim filmovima
Peter STANKOVIĆ
orcid.org/0000-0002-2797-4126
; Fakultet društvenih znanosti, Ljubljana
Sažetak
U radu autor postavlja pitanje može li se prepoznati
dosljedan obrazac predstavljanja slovenstva u slovenskim
partizanskim filmovima, filmskom žanru o komunističkim
gerilskim borcima (tzv. partizanima) i njihovoj borbi protiv
njemačkih i talijanskih okupacijskih snaga u Drugom
svjetskom ratu. Analiza svih dugometražnih filmova
snimljenih u tom žanru pokazuje da 925 službeni komunistički
diskurs o slovenskom nacionalnom identitetu, bar kako se
pokazuje u partizanskim filmovima, u Sloveniji u
mnogočemu nije slijedio ortodoksnu marksističku liniju
razumijevanja nacionalnog identiteta kao uklonjivoga
buržoaskog ideološkog konstrukta. Taj ga je diskurs zapravo
aktivno podržavao čak i u smislu afirmiranoga konzervativnog
konstrukta slovenstva kao nečega što je u svojoj biti
izjednačeno s jednostavnim rustikalnim životom usred
netaknute prirode. Ipak, u filmovima snimljenim nakon
kasnih šezdesetih godina 20. stoljeća obrazac se mijenja i
slovenski se partizanski filmovi sa svojim novim, izrazito
urbanim, karakterom pretvaraju u medij restrukturiranja
nacionalnoga identiteta.
Ključne riječi
reprezentacija; konstruktivizam; nacionalni identitet; slovenski partizanski film; slovenstvo
Hrčak ID:
29465
URI
Datum izdavanja:
31.10.2008.
Posjeta: 3.457 *