Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21464/sp39112

Paradoksička struktura parergona u Kanta i Derridaa u odnosu na mističko i umjetničko otkrivenje

Livia Georgeta Suciu orcid id orcid.org/0009-0004-9751-6456 ; Babeș-Bolyai University, str. M. Kogǎlniceanu, no. 1, RO–400084 Cluj-Napoca


Puni tekst: engleski pdf 386 Kb

str. 233-253

preuzimanja: 53

citiraj


Sažetak

Polazeći od rizika kantijanske filozofije da sve zatvori unutar čvrstih granica sustava uma i isključi izvanjski, prijeteći ostatak onkraj tih granica, Jacques Derrida nastojao je dekonstruirati napor metafizike u izgradnji umjetnih mostova preko pukotina filozofijskih sustava, obično uzrokovanih probojem ovoga neupravljivoga izvanjskoga ostatka koje se podčinjava autoritetu metafizičkoga logosa. S obzirom na to da je u kantovsku sustavu taj izvanjski ostatak nazvan parergon, slijedili smo paradoksnu strukturu parerogna, najprije na osnovama mističko-religijskoga iskustva, a zatim na osnovama estetičko-umjetničkoga iskustva. Ističemo da Derrida obrće metafizičku perspektivu i argumentira da je parergon pouzdana, propusna, neodlučena granična struktura, nesvodivo upletena između svega što je zatvoreno unutar formalnih granica i a-formalnoga ostatka koje završi vani. Originalna derridaovska argumentacija dekonstruira razlikovanje između ergona i parergona i cjelokupnost metafizičkih opozicija te nas vodi prema neodlučivoj parergonalnoj granici.

Ključne riječi

Jacques Derrida; Immanuel Kant; parergon; mističko iskustvo; umjetničko iskustvo

Hrčak ID:

321380

URI

https://hrcak.srce.hr/321380

Datum izdavanja:

11.10.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački francuski

Posjeta: 248 *