Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Vršnjačko nasilje u vrijeme pandemije – percepcija učenika osnovne škole

Željka Maic orcid id orcid.org/0009-0005-6772-2715 ; Osnovna škola braće Radića Pakrac
Goran Matijević ; PU požeško- slavonske, Požega


Puni tekst: hrvatski pdf 556 Kb

str. 97-116

preuzimanja: 26

citiraj


Sažetak

Vršnjačko nasilje složena je i sveprisutna pojava, a kod žrtava može izazvati ozbiljne psihofizičke posljedice, posebice ako je dugotrajna. Pandemija uzrokovana koronavirusom kriza je koja je zahvatila sve sfere društvenoga života i ostavila mnogobrojne posljedice na građane uključujući i djecu. Cilj rada bio je istražiti učestalost i oblike vršnjačkoga nasilja uzevši u obzir dob i spol, utvrditi percepciju učenika o problematici vršnjačkoga nasilja, odrediti percepciju učenika o osobinama počinitelja i žrtve, ispitati načine na koje žrtva, promatrači, roditelji, školsko osoblje i policijski službenici reagiraju na nasilje. U istraživanju je sudjelovalo 335 učenika jedne osnovne škole od čega je 168 učenika i 167 učenica u dobi od četvrtog do osmog razreda, a istraživačkim upitnikom prikupljeni su opći podatci te oni o percepciji učenika o nasilju, oblicima, karakteristika te reakcijama na vršnjačko na- silje. Rezultati istraživanja ukazuju na to da i dječaci i djevojčice podjednako čine nasilje, i to učenici viših razreda, da je nasilja više od početka koronakrize i da je u porastu elektroničko nasilje. Od oblika nasilja koje su učenici doživjeli ili kojemu su svjedočili najčešće je psiho- loško nasilje, konkretnije - ogovaranje navode kao neugodnost koju su najčešće doživjeli. Prema mišljenju učenika, najistaknutije osobine nasilnika su agresivnost, zlonamjernost, sebičnost, iskorištavanje drugih dok za žrtve smatraju da su to najčešće učenici s teškoćama. Na nasilje žrtve nasilja najčešće reagiraju na način da uzvrate istom mjerom, promatrači na način da obavijeste učitelja, roditelji na način da obavijeste djelatnike škole, školsko osoblje i djelatnici policije na način da poduzmu odgovarajuće mjere nakon kojih se nasilje smanji ili prestane.

Ključne riječi

pandemija; percepcija učenika; reakcije na nasilje; učenici osnovne škole; vršnjačko nasilje

Hrčak ID:

326729

URI

https://hrcak.srce.hr/326729

Datum izdavanja:

11.1.2025.

Posjeta: 60 *