Filozofska istraživanja, Vol. 44 No. 2, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi44203
Održivost Kantove koncepcije sensus communis u okviru suvremene teorije umjetnosti
Igor Loinjak
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Lorenza Jägera 9, HR–31000 Osijek
Sažetak
Kantova je estetika snažno utjecala na suvremenu teoriju umjetnosti. Njegovo učenje o sudu ukusa kao subjektivnom, a ne objektivnom iskazu prekinulo je dugu tradiciju normativno uspostavljenih estetičkih sustava i otvorilo unutar polja umjetnosti široko diskurzivno područje u kojemu su potreba za redefiniranjem pojma umjetnosti i umjetničkog djela postali goruća pitanja suvremenih estetičkih promišljanja. Cilj je ovoga članka pokušati dokučiti je li sensus communis, koji Kant pretpostavlja u procesu iznošenja estetičkoga suda, moguće opravdati u okviru različitih teorija umjetnosti iz prošloga i ovoga stoljeća. Nadalje, u provedenoj će se analizi Kantovo poimanje estetike supostaviti uz tradiciju koju su uspostavili mislioci analitičke filozofske linije u kojoj je performativnost subjektivnoga estetskog suda dovela u pitanje opstojnost koncepcije sensus communis, stavljajući time gotovo neograničeno pravo na istinitost subjektova terminološkog određenja osnovnih pojmova estetike.
Ključne riječi
Immanuel Kant; autoritet; estetika; genij; moć; sensus communis; sud ukusa; teorija umjetnosti
Hrčak ID:
327509
URI
Datum izdavanja:
7.11.2024.
Posjeta: 121 *