Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/fi44203

Održivost Kantove koncepcije sensus communis u okviru suvremene teorije umjetnosti

Igor Loinjak ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Lorenza Jägera 9, HR–31000 Osijek


Puni tekst: hrvatski pdf 380 Kb

str. 275-292

preuzimanja: 31

citiraj


Sažetak

Kantova je estetika snažno utjecala na suvremenu teoriju umjetnosti. Njegovo učenje o sudu ukusa kao subjektivnom, a ne objektivnom iskazu prekinulo je dugu tradiciju normativno uspostavljenih estetičkih sustava i otvorilo unutar polja umjetnosti široko diskurzivno područje u kojemu su potreba za redefiniranjem pojma umjetnosti i umjetničkog djela postali goruća pitanja suvremenih estetičkih promišljanja. Cilj je ovoga članka pokušati dokučiti je li sensus communis, koji Kant pretpostavlja u procesu iznošenja estetičkoga suda, moguće opravdati u okviru različitih teorija umjetnosti iz prošloga i ovoga stoljeća. Nadalje, u provedenoj će se analizi Kantovo poimanje estetike supostaviti uz tradiciju koju su uspostavili mislioci analitičke filozofske linije u kojoj je performativnost subjektivnoga estetskog suda dovela u pitanje opstojnost koncepcije sensus communis, stavljajući time gotovo neograničeno pravo na istinitost subjektova terminološkog određenja osnovnih pojmova estetike.

Ključne riječi

Immanuel Kant; autoritet; estetika; genij; moć; sensus communis; sud ukusa; teorija umjetnosti

Hrčak ID:

327509

URI

https://hrcak.srce.hr/327509

Datum izdavanja:

7.11.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 121 *