Filozofska istraživanja, Vol. 44 No. 3, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi44301
Kant i Philanthropinum. Podrška inovativnim odgojnim praksama
Ivana Zagorac
orcid.org/0000-0003-4487-2102
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, HR–10000 Zagreb
Sažetak
»Nikakva polagana reforma, nego brza revolucija«, angažirano piše Immanuel Kant 1777. godine u svojem zagovoru obrazovnih promjena. Za početak promjene potrebna je samo jedna škola zasnovana na filantropskim (njem. Menschenfreunde) postavkama, koja će, osim djece, odgajati i nove nastavnike u skladu s progresivnim odgojnim idejama, ističe Kant. Kantov zagovor nije samo pusta želja za nekim dalekim budućim promjenama. Nova škola, nazvana Philanthropinum, nedugo ranije započela je s radom u gradu Dessauu na inicijativu Johanna Bernharda Basedowa, a Kant postaje njenim neslužbenim promotorom. U javnim glasilima poziva na podršku školi, posreduje pri upisu djece svojih prijatelja u Philanthropinum, svojim bivšim studentima piše preporuke za nastavnički posao, za svoja prva predavanja iz pedagogije koristi udžbenik Basedowa, a u svojim spisima, predavanjima i privatnim pismima ističe značaj te male škole. Što je u organizaciji Philanthropinuma i odgojnim idejama njena osnivača Basedowa toliko oduševilo poslovično suzdržanog uglednog filozofa? U ovom se članku razmatraju razni aspekti Kantova angažmana te njegovi stavovi o inovativnim odgojnim praksama.
Ključne riječi
Immanuel Kant; Johann Bernhardt Basedow; Jean-Jacques Rousseau; negativni odgoj; Philanthropinum; predavanja iz antropologije; Über Pädagogik
Hrčak ID:
328746
URI
Datum izdavanja:
5.12.2024.
Posjeta: 0 *