Filozofska istraživanja, Vol. 44 No. 3, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi44311
Institucijska epistemologija propagande
Marko-Luka Zubčić
orcid.org/0000-0002-7637-2455
; Institut za filozofiju, Ulica grada Vukovara 54, HR–10000 Zagreb
Sažetak
Propaganda, definirana kao neverbalna razmjena eksplicitnih normi i razloga, treba biti shvaćena kao mehanizam za prikupljanje inteligencije u institucijskoj epistemologiji, uz glasanje, razgovor i cijene. Prvo se tvrdi da je propaganda pogrešno definirana kao isključivo epistemički štetan fenomen i pokazuje se da su svi njezini uobičajeni »grijesi« ili trivijalni ili epistemički korisni. Drugo, pokazuje se da propaganda zadovoljava kriterije koji moraju biti ispunjeni da bi se nešto smatralo mehanizmom za prikupljanje inteligencije. Treće, propaganda se prikazuje kao slična razgovoru utoliko što je njezin primarni epistemički zadatak učiniti norme eksplicitnima i razloge dostupnima, ali se razlikuje od razgovora jer uključuje neverbalne načine komunikacije. Neverbalna razmjena eksplicitnih normi i razloga u svrhu uvjeravanja temeljni je epistemički resurs i treba se smatrati posebnom značajkom propagande kao mehanizma za prikupljanje inteligencije.
Ključne riječi
propaganda; kolektivna inteligencija; institucijska epistemologija; norme; deliberacija
Hrčak ID:
328757
URI
Datum izdavanja:
5.12.2024.
Posjeta: 0 *