Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.57140/mj.55.1.5

Kako školski uspjeh, uhranjenost i izvannastavne aktivnosti oblikuju mentalno zdravlje mladih: Istraživanje među učenicima na kraju osnovnoškolskog obrazovanja u Primorsko-goranskoj županiji

Selma Vidas ; Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije
Zrinka Puharić ; Fakultet za dentalnu medicinu i zdravstvo Osijek
Tatjana Čulina orcid id orcid.org/0000-0001-5404-8761 ; Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije; Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet Rijeka


Puni tekst: hrvatski pdf 300 Kb

str. 43-50

preuzimanja: 12

citiraj


Sažetak

Uvod: Adolescencija je ključno razdoblje intenzivnog razvoja i transformacije. U ovom životnom
razdoblju mladi prolaze kroz tjelesne, emocionalne i kognitivne promjene koje značajno utječu na njihovo
mentalno zdravlje. Školski uspjeh, izvanškolske aktivnosti, tjelesna masa i mentalno zdravlje ključni su
aspekti adolescentskog iskustva. Razumijevanje njihovih međusobnih odnosa važno je za cjelokupnu brigu
o razvoju adolescenata.
Cilj: Cilj nam je bio ispitati odnos školskog uspjeha, sportskih izvanškolskih aktivnosti, indeksa tjelesne
mase i mentalnog zdravlja kod učenika osmih razreda osnovnih škola.
Ispitanici i metode: U istraživanju je sudjelovalo 210 učenika osmih razreda iz šest osnovnih škola u
Primorsko-goranskoj županiji. Podaci su prikupljeni iz preventivnog zdravstvenog kartona Odjela za
školsku i adolescentnu medicinu Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije
tijekom redovnih sistematskih pregleda učenika osmih razreda. Emocionalnu uznemirenost mjerili smo YP
upitnikom.
Rezultati: Rezultati pokazuju da je ukupna emocionalna uznemirenost niska, s prosjekom 8,13% kod
djevojčica, odnosno 5,39% kod dječaka. Učenici s nižom razinom emocionalne uznemirenosti postižu bolji
školski uspjeh i češće sudjeluju u izvanškolskim aktivnostima. Učenici s višim indeksom tjelesne mase
imaju višu emocionalnu uznemirenost. Ženski spol i niži školski uspjeh značajni su prediktori više
emocionalne uznemirenosti, dok je sudjelovanje u izvanškolskim aktivnostima na granici statističke
značajnosti, a indeks tjelesne mase nije statistički značajan.
Zaključak: U razumijevanju složenih odnosa varijabli koje su ključne za pravilan tjelesni, emocionalni
i kognitivni razvoj, te mentalno blagostanje adolescenta, trebamo stvarati sigurno školsko, društveno i
obiteljsko okruženje. Tek kroz čvrstu suradnju s obiteljima, školskim savjetnicima i stručnjacima za
mentalno zdravlje, mladima možemo pružiti podršku i razumijevanje koje im je potrebno. Takav tip
savjetovališta već godinama postoji u ambulantama školske medicine Primorsko-goranske županije. Kao
što im samo ime kaže, Savjetovališta otvorenih vrata su centri koji su besplatni, lako dostupni mladima, te
ekipirani profesionalcima raznih specijalnosti. Ovo je istraživanje pokazalo da imamo potrebu za njegovim
postojanjem i još intenzivnijim radom.

Ključne riječi

adolescenti; akademski uspjeh; indeks tjelesne mase; izvanškolske aktivnosti; mentalno zdravlje; osnovnoškolci

Hrčak ID:

329288

URI

https://hrcak.srce.hr/329288

Datum izdavanja:

19.3.2025.

Posjeta: 19 *