Izvorni znanstveni članak
Oštećenje grafemskog spremnika i agrafija - prikaz slučaja
Ana Leko
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveucilišta u Zagrebu
Behlul Brestovci
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveucilišta u Zagrebu
Sažetak
Ovo istraživanje je usmjereno na ispitivanje karakteristika pisanja kod osobe s afazijom uzrokovanom meningoencefalitisom, te na važnost odgovarajuce, kontinuirane logopedske terapije koja bi trebala dovesti do poboljšanja u pisanju. Opsežno procjenjivanje pisanja ukljucuje ispitivanje spontanog pisanja, pisanje imenovanih predmeta, pisanje po diktatu i prepisivanje. U ovom ispitivanju primijenjene su varijable za ispitivanje pisanja, preuzete iz Boston Testa za Dijagnosticiranje Afazija (BDAE, Goodglass and Kaplan,1983). Pisanje se ispitivalo kod J. K. (26 godina) oboljelog od meningoencefalitisa koji je uzrokovao afaziju. Rezultati prve logopedske procjene ukazivali su na globalnu afaziju. Logopedska procjena ucinjena je ponovno nakon pet mjeseci. Kroz tih pet mjeseci, ispitanik je tijekom prva dva mjeseca imao logopedsku terapiju 1 - 2 puta tjedno, a kasnije je imao logopedske vježbe svaki dan u trajanju od pola sata. Primjenom BDAE utvrđeno je da ispitanik ima Brocinu afaziju. Na svim ispitivanim varijablama, osim varijable Prepoznavanje rijeci (PREPRI), ispitanik je postigao bolje rezultate u odnosu na prvo ispitivanje. Za vrijeme drugog ispitivanja cesto bi sam uocio pogrešku jer bi više puta za redom izgovarao rijec i sam sebe na taj nacin kontrolirao i pokušavao bi ispraviti pogrešku. Najcešce su upravo ti pokušaji ispravaka rezultirali dodavanjima, zamjenama i izostavljanjima slova. Na temelju dobivenih rezultata i prikazanih pogrešaka mogli bi zakljuciti da se kod ispitanika radi o oštecenju „grafemskog spremnika“ (eng. Graphemic Buffer Impairment). Buduci da je pisanje složeni cin koji ujedinjuje mnoštvo kognitivnih, lingvistickih i perceptualno-motorickih procesa za dobro isplaniranu terapiju potreban je individualni pristup i detaljna logopedska procjena pisanja kako bi se dobio što bolji uvid u procese i mehanizme pisanja koji su ošteceni, ali isto tako i uvid u one koji su sacuvani.
Ključne riječi
agrafija; afazija; grafemski spremnik; pisanje
Hrčak ID:
30717
URI
Datum izdavanja:
30.12.2008.
Posjeta: 3.864 *