Izvorni znanstveni članak
USUSTAVLJIVANJE RAZVOJA OBRAZOVANJA
Antun Mijatović
; Filozofski fakultet, Zagreb
Sažetak
Europeizacija obrazovanja na europskom prostoru očekivana
je i zakonomjerna pojava koja je neizbježna i bez drugih pojava
kao što je sama integracija Europe. Ovu tvrdnju moguće je
potkrijepiti s više od trideset deklaracija, preporuka i odluka multilateralnih
europskih i svjetskih asocijacija koje se bez iznimke
zalažu za istovjetna rješenja u okviru nacionalnih sustava. Stoga
je propitivanje stvarne bliskosti hrvatskog sustava obrazovanja
zamišljenom i uprosječenom europskom sustavu jedno od
temeljnih problema. Autor pobliže ulazi u temeljna pitanja određenja
obrazovnog sustava, teorijskih i konceptualnih određenja na
kojima je sustav postavljen kao i mnogobrojna pitanja o kojima se
nije vodilo računa ili barem ne dovoljno. Suvremeno obrazovanje
u Hrvatskoj, a to znači cjelokupni obrazovni sustav uključujući i
izobrazbu nastavnika, trebalo bi iznova promisliti i da nisu uslijedile
demokratske promjene (a s dolaskom demokratskih promjena
ovo je pitanje dobilo prvorazredno značenje, no ni približno
odgovarajuće odgovore). Velik broj kritičara sadašnjeg stanja u
obrazovnom sustavu Hrvatske u osnovi dotiče pojedinačne probleme,
a tek svi zajedno daju približno blijedu sliku ukupnosti mnogobrojnih
pitanja i problema. Takvo stanje autor identificira kao
stanje potpune zapuštenosti stručnog pristupa i znanstvene
utemeljenosti, voluntarizma i nedostatka stručnih prosudbi.
Značajan teorijski i civilizacijski otklon od već usvojenih arti kuliranih
normi u provođenju promjena u sustavima obrazovanja,
poglavito u europskim zemljama, umanjuje i obezvređuje nastojanja
razvitka obrazovnog sustava u Hrvatskoj brojnim nesmotrenim
odlukama. Na temelju brojnih slojevitih i složenih pitanja,
koja se poglavito navode, autor se zalaže za sjedinjavanje
svih stručnih i znanstvenih potencijala koji nam stoje na raspolaganju,
kako bi se ova najvitainija, najbrojnija i za budućnost Hrvatske
najpresudnija društvena djelatnost usustavljeno usmjerila
na izgradnju suvremenog i demokratskog sustava obrazovanja.
Ključne riječi
Hrčak ID:
32196
URI
Datum izdavanja:
1.1.1996.
Posjeta: 2.857 *