Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

NACIONALNE IDEOLOGIJE I UMJETNOST U 19. STOLJEĆU NA PRIMJERU FRESAKA U APSIDAMA ĐAKOVAČKE KATEDRALE

Dragan DAMJANOVIĆ orcid id orcid.org/0000-0003-2589-8075 ; Filozofski fakultet, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 6.922 Kb

verzije

str. 461-478

preuzimanja: 2.278

citiraj


Sažetak

U umjetnosti 19. stoljeća često se javljaju odrazi novih
nacionalnih ili političkih ideologija. Među najzanimljivije takve
slučajeve u hrvatskoj povijesti umjetnosti ulazi oslikavanje svetišta
đakovačke katedrale. Podizanje i opremanje ove građevine
vodio je biskup Josip Juraj Strossmayer, jedan od glavnih
zastupnika jugoslavenske nacionalne ideologije u Hrvatskoj u 19.
stoljeću. U skladu sa svojim političkim stavom i viđenjem
budućnosti slavenskoga juga, a u dogovoru sa slikarima
Ludovicom i Alexanderom Maximilianom Seitzom, koji su izvodili
freske đakovačke katedrale, elementi ideologije koju je zastupao
uključeni su i u oslik ove građevine. Na fresci Poklonstva kraljeva
i pastira, kao pastiri koji se klanjanju novorođenom Kristu
prikazani su južnoslavenski narodi: Hrvat s grožđem u rukama,
Slavonka sa žitom, Dalmatinka s maslinama, Bugarin s voćem te
Srbin kako tjera ovce. Na fresci Skidanja s križa uz biblijske su
likove dodani pak slavenski i lokalni sveci, a na fresci u glavnoj
apsidi (s prizorom klanjanja prijestolju sv. Petra) prikazano je
kako se papinskoj stolici privode pravoslavka i musliman iz
Bosne, čime je izražena Strossmayerova vizija da ujedinjenje
južnih Slavena nije moguće bez jedinstva u vjeri, a to je jedinstvo
trebalo biti postignuto priznavanjem prvenstva papinstvu.

Ključne riječi

nacionalne ideologije; jugoslavizam; Josip Juraj Strossmayer; umjetnost 19. stoljeća; đakovačka katedrala

Hrčak ID:

38995

URI

https://hrcak.srce.hr/38995

Datum izdavanja:

30.6.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 4.082 *