Odgojne znanosti, Vol. 11 No. 2 (18), 2009.
Prethodno priopćenje
ODGOJ I OBRAZOVANJE U MULTIKULTURALNOM DRUŠTVU
Josip Ivanović
; Učiteljski fakultet u Subotici Sveučilište u Novom Sadu
Sažetak
Zbog sveukupnih suvremenih društvenih trendova danas je više
nego ikad neophodno pedagoško promišljanje odnosa multikulturalnosti i obrazovanja, odnosno odgoja i obrazovanja u multikulturnom društvu. Upravo je zbog toga sve veći broj autora, kako u svijetu tako i u nas, koji se bave tom problematikom. Usvojeni su i brojni važni dokumenti Ujedinjenih naroda i
UNESCO-a, raznih europskih društvenih i prosvjetnih institucija i asocijacija, održani su brojni simpoziji i savjetovanja, napisano je na tisuće bibliografskih jedinica. To obilježje odgojno-obrazovane djelatnosti, njegova stvarnost i perspektiva izazov su i za pedagogijsku teoriju i za pedagošku praksu. Kao i mnogi drugi, tako i fenomen multikulturalnosti obrazovanja dobiva na važnosti
i zbog toga što on ima svoje plime i oseke, zastoje, krize i otpore, i to ne samo u prošlosti nego i u suvremenosti. I ne samo u nekim daljim nego i u bližim geografskim i etničkim prostorima, a poglavito tamo i tada gdje se i kada se društvene proturječnosti rješavaju sukobima i ratovima među narodima. Tada kriza multikulturalnog obrazovanja može istodobno biti sastavnica i uzroka i posljedica socijalnih konfl ikata. Bez obzira na predznak u vrednovanju i pristupu promatranja odnosa multikulturalizma i obrazovanja, izvjesno je da je taj fenomen sve više u području interesa mnoštva znanstvenih, ponajprije društvenih, humanističkih, kulturoloških, socioloških i pedagoških disciplina, kao i to da je odgoj i obrazovanje u multikulturnom društvu, odnosno, multikulturno obrazovanje u školi, u masovnim medijima i multikulturalni ambijent u društvenoj
zajednici, imperativ sadašnjeg i budućeg vremena, pretpostavka istinskog, osobnog i društvenog progresa, sastavni dio humanističke civilizacije.
Ključne riječi
odgoj i obrazovanje; multikulturno društvo; multikulturalizam; odnos multikulturalizma i obrazovanja; kriza multikulturalnog obrazovanja; perspektive multikulturalnog obrazovanja
Hrčak ID:
48456
URI
Datum izdavanja:
22.12.2009.
Posjeta: 3.942 *