Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Važnost istraživanja potrošača i distribuiranog R&D u ranim stupnjevima razvoja novog prehrambenog proizvoda

Đurđica Knapić Salamon ; Prehrambeno-biotehnološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Biljana Matković ; Podravka d.d., Ante Starčevića 32, Koprivnica, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 647 Kb

str. 69-76

preuzimanja: 994

citiraj


Sažetak

Razvoj prehrambene industrije u Hrvatskoj povezan je s razvojem velikih i dobro organiziranih gospodarskih subjekata, ali i sa sposobnošću malih i srednjih poduzetnika da se tako organiziraju (umreže) duž lanca vrijednost, kako bi mogli osvajati prostore više razine dodane vrijednosti. Razvoj novih prehrambenih proizvoda i pića, odnosno razvoj novih prehrambenih brendova, usko su povezani s razvojem sveobuhvatnih odnosa s potrošačima kao i s uspješnim umrežavanjem s istraživačko-razvojnim jedinicama, kao i s efikasnim i dobro organiziranim inženjerskim i konzultantskim jedinicama te drugim poslovnim partnerima koji donose nova i komplementarna znanja, sposobnosti i vještine nužne za opstanak
u konkurentskom okruženju. To je tendencija razvijanja ‘proširenog’ poduzeća, onog koje nadasve nastoji na aktiviranju često znatno fl eksibilnijih eksternih resursa (poglavito znanja i kompetencija, odnosno raspoložive infrastrukture). Na jednom se polu takvo poduzeće nastoji proširiti prema potrošačima pojačavajući njihov utjecaj na bitne procese poslovanja i razvoja. Na drugom pak polu potiče se poseban oblik eksternog rasta naslonjenog na one resurse koji su eksterno dostupni, a koje bi bilo neracionalno, teško ili gotovo nemoguće razvijati kao interne.
Radom se ukazuje na potrebu preobrazbe poduzeća prehrambene industrije u ‘prošireno’ poduzeće (kompanijski model) odnosno umrežavanja malih i srednjih gospodarskih subjekata u području istraživanja, proizvodnje i plasmana hrane u različite mrežne strukture (klasteri poduzeća). Pritom se daje okosnica mogućeg normativnog modela integriranog upravljanja istraživanjem potrošača i internim i eksternim inovacijskim resursima u funkciji razvoja novog prehrambenog proizvoda na podlozi formaliziranih obrazaca kojima se povezuju istraživanje potrošača, strateške alijanse/mreže, modeli R&D, modeli transfera tehnologije i naposljetku, modeli razvoja NPP.

Ključne riječi

rani stupanj razvoja novog prehrambenog proizvoda; istraživanje potrošača; ‘prošireno’ poduzeće; strateške alijanse/mreže; modeli R&D; modeli transfera tehnologije; modeli razvoja novog prehrambenog proizvoda; normativni model integriranog upravljanja istraživanjem potrošača i internim i eksternim inovacijskim resursima

Hrčak ID:

49961

URI

https://hrcak.srce.hr/49961

Datum izdavanja:

30.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.512 *