Poslovna izvrsnost, Vol. 3 No. 2, 2009.
Pregledni rad
MENADŽERI MORAJU ZNATI: POSLOVNO OBAVJEŠTAJNA DJELATNOST KREIRA NAJVAŽNIJI RESURS UPRAVLJANJA
Zdravko Bazdan
; Sveučilište u Dubrovniku, Odjel za ekonomiju i poslovnu ekonomiju
Sažetak
U ovom tekstu se problematizira jedno od najinteresantnijih tema suvremene znanosti, a to je pitanje poslovno-obavještajne djelatnosti (Business Intelligencea) ,odnosno poslovno-obavještajne službe (Business Intelligence Service). Utemeljena i prihvaćena od menadžera velikih korporacija prije više od jednog stoljeća, odavno je postala conditio sine qua non za sve sposobne uprave transnacionalnih i multinacionalnih korporacija. Postala je i način opstanka i uvjet razvoja u složenim prostorima međunarodne ekonomije. Dakako, postala je to i za manje gospodarski moćne poslovne subjekte u najrazvijenijim državama. U radu se ističe nužnost uspostavljanja odjela poslovno-obavještajne službe u poslovne subjekte u Republici Hrvatskoj. Naglašava se da njihovi menadžeri konačno moraju znati da poslovno-obavještajne službe na bazi informacija – kreiraju najvažniji resurs upravljanja – a to je prethodno saznanje. A do toga, put vodi preko složenih postupaka prikupljanja informacija iz tzv. otvorenih izvora, ali i poluotvorenih izvora. I upravo su informacije glavni proizvod poslovno-obavještajne djelatnosti i mogu se podijeliti u nekoliko kategorija. U stvari, riječ je i o složenom integralnom informacijskom sustavu – kojemu je na čelu informacijski menadžment. Posjeduju ga države te multinacionalne i transnacionalne korporacije. Doduše, i manji poslovni subjekati. Smatra se da takve najsofi sticiranije sustave imaju: General Electric, Royal Dutch Shell, General Motors, Toyota Motors, Exxon Mobil, British Petroleum (BP) i JP Morgan Chase. Nadalje, u radu se elaboriraju temelji znanosti o poslovno- obavještajnoj službi, ali se i upućuju menadžeri u Republici Hrvatskoj na postupke koje bi u tom smislu trebali poduzeti. I upozoravaju se da je krajnje vrijeme da u svoje sustave uključe ovu službu, jer niti jedna poslovna strategija više nema smisla bez da nije izrađena prema informacijama koje može pružiti poslovno-obavještajna služba. A ona ima zadaću dostaviti menadžerima i autorima strategije poslovnog subjekta optimalne informacije, do kojih je došla i tzv. rudarenjem podataka (Data Mining) – u cilju izgradnje strategijskog sustava ranog upozorenja (Strategic Early Warning System).
Ključne riječi
poslovno-obavještajni ciklus; poslovno-obavještajna služba; Secret Intelligence Service; Marco Polo; Hrvatska gospodarska komora
Hrčak ID:
50654
URI
Datum izdavanja:
31.12.2009.
Posjeta: 4.445 *