Izvorni znanstveni članak
Kontinuitet i diskontinuitet starogrčkih odgojnih sadržaja u hrvatskoj pedagoškoj praksi
Marko Pranjić
orcid.org/0000-0001-7072-0300
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Krenuvši od suvremene definicije odgoja kao nastojanja koje omogućava
ljudskoj osobi odrastanje sve do pune zrelosti, autor u tom svjetlu pokušava iščitavati neke dijelove Homerovih epova detektirajući pojedine starogrčke vrijednosti bitne kako za tadašnji tako i za suvremeni europski, pa samim tim i hrvatski odgoj poput aktivne strpljivosti, vjernosti, mudrosti, prijateljstva, činjenja dobra i izbjegavanje zla, ustrajnosti u dobru sve do riskiranja vlastitoga života, koje su do danas ostale na samom vrhu vrijednosne ljestvice
u europskoj, ali i u hrvatskoj pedagoškoj tradiciji, što dokazuje logičnu
opravdanost za razmišljanje o kontinuitetu pedagoških vrijednosti. Potom autor na nekim drugim primjerima, kao što su starogrčko nastojanje oko osvete zbog narušavanja obiteljske i individualne časti, odnosno nastojanja oko osobne slave, indicirajući i u nekim drugim kulturnim tradicijama slične tendencije (tabui vezani uz prehranu, strahopoštivanje pred blagdanima isl.), ukazuje i na povijesnu transformaciju načela kontinuiteta, odnosno etabliranje
diskontinuiteta kao isto tako legitimna odnosa prema promišljanju
vrijednosti. Pritom se koristi suvremenom literaturom koja se uvelike bavi tim pitanjem, a iskristalizirala je dva osnovna načela za diskontinuitet:psihološko i sociološko. Jedno i drugo, zbog znatno uzdignute razine naobrazbe suvremenoga čovjeka, daju dovoljno razloga za utemeljeno razmišljanje o mijenjanju pojedinih vrijednosti kroz povijest, odnosno legitimnosti diskontinuiteta i na području promišljanja o vrijednostima.
Ključne riječi
Homer; odgoj; odgojne vrijednosti; kontinuitet; diskontinuitet
Hrčak ID:
60214
URI
Datum izdavanja:
27.10.2010.
Posjeta: 2.974 *