Izvorni znanstveni članak
Sedmi život poljske narodne umjetnosti i obrta (Sažetak)
Ewa Klekot
; Department of Ethnology and Cultural Anthropology University of Warsaw, Poland
Sažetak
Poljski paviljon na meunarodnoj izložbi Shanghai Expo 2010 koristio je motiv stiliziranog izrezanog papira
u arhitektonskom dizajnu; na londonskom festivalu dizajna 2009. izložba naziva Mlada kreativna Poljska
(Young Creative Poland) predstavljala je dizajn nadahnut “prirodnim resursima” poljskog dizajna, dakle,
ponovno narodnom umjetnošću i obrtom; i, konačno, 2009./2010. Kraków je slavio “Festiwal Etnodizajnu”
pod pokroviteljstvom Etnografskog muzeja. Ovaj članak istražuje načine na koje je narodna umjetnost
u Poljskoj društveno konstruirana i korištena, kroz analizu zanimanja arhitekata, dizajnera, etnografa i
povjesniara umjetnosti krajem 19./poetkom 20. st. (prva “četiri života“), preko života zaklade “Cepelia“
Narodne republike Poljske, do suvremenih predmeta i dizajna nadahnutih narodnom umjetnošću (šesti i
sedmi život). Očito je kako je društvena konstrukcija narodne umjetnosti u Poljskoj i ostalim zemljama Istočne
i Srednje Europe višeslojna i kompleksna te ovaj članak ne pokušava pokriti cijelo područje već naznačiti
dinamiku i neke od okolnosti tog procesa, vezane za središnje elemente moderniteta, poput primitivizma
i nacionalne ideologije. Članak također analizira trend u poljskom dizajnu u 21. st., nadahnut narodnom
umjetnošću i obrtom, te ulogu etnografskih muzeja u njegovom promicanju.
Ključne riječi
narodna umjetnost; socijalna konstrukcija; nacionalna ideologija; Poljska; etnografski muzej
Hrčak ID:
63180
URI
Datum izdavanja:
22.12.2010.
Posjeta: 3.958 *