Izvorni znanstveni članak
RAZLIKE U FUNKCIONALNIM SPOSOBNOSTIMA IZMEĐU UČENIKA IZ URBANE I RURALNE SREDINE
Vilko Petrić
; Odjel snovna škola Vladimira Nazora, Krnica
Jelena Cetinić
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Sveučilište u Zadru
Dario Novak
; Kineziološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Osnovni cilj istraživanja bio je utvrditi razlike u
funkcionalnim sposobnostima između urbanog i ruralnog
uzorka učenika iste kronološke dobi i stupnja
uhranjenosti.
Uzorak ispitanika sastojao se od ukupno 1117
učenika osnovnih škola od 5. do 8. razreda. Učenici su
uključeni u redovitu nastavu tjelesne i zdravstvene kulture
od dva sata tjedno. Izračunat je indeks tjelesne mase
putem kojeg se utvrdio stupanj uhranjenosti svakog
učenika. Funkcionalne sposobnosti procijenjene su
testom kontinuirano trčanje šest minuta (F6) koji se koristi
u hrvatskom školstvu, odnosno u osnovnim i srednjim
školama.
Rezultati ukazuju da postoji statistički značajna
razlika (p < ,05) u funkcionalnim sposobnostima između
formiranih grupa ispitanika s obzirom na kronološku dob,
stupanj uhranjenosti i pripadnost urbano – ruralnom
području. Učenici iz ruralnih sredina (1359m ± 149) bez
obzira na kronološku dob i stupanj uhranjenosti generalno
su značajno (p < 0,001) više razine funkcionalnih
sposobnosti od učenika urbanih naselja (1250m ± 186).
Intervencije u svrhu promicanja zdravlja učenika bi u
idealnom slučaju trebale uključivati mjere koje bi
istovremeno poboljšavale razinu funkcionalnih
sposobnosti i smanjivale razinu pretilosti, a s kojima bi
trebalo započeti već u nižim razredima osnovnih škola i to
posebice u urbanim naseljima
Ključne riječi
učenici; funkcionalne sposobnosti; stupanj uhranjenosti; urbano – ruralno
Hrčak ID:
64532
URI
Datum izdavanja:
30.12.2010.
Posjeta: 3.756 *