Skip to the main content

Original scientific paper

Kantov pojam genija i smisao umjetnosti

Vedran Rutnik ; Osijek, Croatia


Full text: croatian pdf 347 Kb

page 69-81

downloads: 4.048

cite


Abstract

Genijalnost kao rodno mjesto umjetnički lijepog u Kanta je mišljena kao slobodna igra razuma i uobrazilje. Ljepota se čovjeku pojavljuje ili kao prirodna ili kao umjetnička. Ona nije određena kao svojstvo promatranog predmeta, već kao događaj osebujne vrste unutar subjekta. Odredbeni princip estetičkog prosuđivanja leži u reflektirajućoj moći suđenja, a pojam formalne svrhovitosti prirode koji ona proizvodi posreduje između prostora prirode i prostora slobode u čovjeku. Odriješenost od zakonodavstva razuma i uma ujedno osigurava autonomiju estetičkog suda. Na taj se način i umjetnost pokazuje kao samosvršna.
S obzirom da Kantovo razumijevanje porijekla i biti umjetnosti proizlazi iz cjeline njegova filozofijskog sistema, u radu se razmatraju uvjeti mogućnosti filozofije umjetnosti. Vodeći se Kantovim određenjem osjećaja slobode u njegovu predumjetničkom vidu, rad problematizira mogućnost izvanumjetničkog razumijevanja ljepote, čime se dovodi u pitanje smisao umjetnosti, kao i smisao teorijskih razmatranja o njoj.

Keywords

Immanuel Kant; genij; reflektirajuća moć suđenja; formalna svrhovitost prirode; prirodno lijepo; umjetnički lijepo

Hrčak ID:

101686

URI

https://hrcak.srce.hr/101686

Publication date:

17.4.2013.

Article data in other languages: english

Visits: 6.363 *