Filozofska istraživanja, Vol. 33 No. 3, 2013.
Original scientific paper
Industrijalizacija sveučilišta i dehumanizacija
Tonći Kokić
orcid.org/0000-0002-6918-0666
; University of Split, Faculty of Philosophy, Croatia
Abstract
Tradicionalno sveučilište utemeljeno na Humboldtovoj ideji ima obrazovne ciljeve u dobrom temeljnom obrazovanju, razumijevanju načela znanosti i obuci za određeno zanimanje, te usmjeravanju pojedinačne naravi prema slobodi i neovisnosti. Ova koncepcija pretpostavlja samostalnog profesora koji slobodno i stvaralački traži istinu, prenoseći znanje u osobnom odnosu sa studentima u zajednici učitelja i učenika (universitas). Industrijalizaciju sveučilišta označavaju masovni upis na skraćeni studij, nestanak sveučilišne zajednice i obrazovni ciljevi oblikovani u stjecanje vještina potrebnih za natjecanje na tržištu rada. Industrijalizirano sveučilište gubi svoju izvornu narav, postajući samo jednom od gospodarskih djelatnosti koja proizvodi i trguje svojom robom. Industrijalizirano sveučilište razotkriva mit tzv. društva znanja o ostvarenju pravednog i boljeg društva jer masovno i površno poučavanje lako kvarljivih i promjenjivih vještina čovjeka čini oruđem gospodarstva i profita. Čovjek tako postaje sredstvom gdje njegova vrijednost ovisi o izvanjskim materijalnim ciljevima, a industrijalizacija sveučilišta znači masovnu dehumanizaciju.
Keywords
društvo znanja; Wilhelm von Humboldt; industrijalizacija; obrazovanje; sveučilište
Hrčak ID:
113566
URI
Publication date:
17.12.2013.
Visits: 2.416 *