Skip to the main content

Review article

Intertekstualnost i interdiskurzivnost. Komparativizam između filologije i etičke teorije subjekta

Borislav Mikulić


Full text: croatian pdf 392 Kb

page 975-984

downloads: 2.540

cite


Abstract

U radu se komentiraju neki aspekti filozofske relevancije Bhagavadgîte povodom novog izdanja u hrvatskom prijevodu Gorana Kardaša s kritičkim aparatom i intertekstualnom studijom: s jedne strane, intertekstualnost se, kao imanentnije načelo analize, prikazuje kao legitimni nastavak logike komparativizma u historijama ideja i ujedno kao nužni supstitut komparativne metode; s druge strane, intertekstualnost se kao načelo analize prevodi sa filološke i sadržajno-historijske razine analize u model sinkronijskog poretka različitih diskursâ. Takva zamjena filološke razine konceptualnom i diskurzivnom omogućuje da se na Bhagavadgîti uoče kako »postmoderne« forme iskaza (citativnost, eklekticizam) tako i neki temeljni sadržajni koncepti (subjekt, sloboda, dužnost, odgovornost) koji se tradicionalno pripisuju »modernosti« od Kantove ideje »moralnosti« i njezine kritike u Hegelovoj ideji »običajnosti«; završno se komentiraju još jednom razlozi poznatog zaokreta u Hegelovu stavu prema »isključenju filozofije Istočnjaka« iz povijesti filozofije nakon pojave Gîte u prijevodu Wilhelma von Humboldta, čiji jezično-teorijski rad predstavlja ishodište suprotne, nietzscheovske linije suvremene filozofije.

Keywords

filozofska književnost; indijska filozofija; Bhagavadgîtâ; intertekstualnost; diskurs; dharma; âtman; subjekt; deontička etika; Immanuel Kant; običajnost; G. W. F. Hegel

Hrčak ID:

12031

URI

https://hrcak.srce.hr/12031

Publication date:

20.12.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 4.223 *