Skip to the main content

Professional paper

ZNAČAJ GIMNAZIJE U 360. GODINA NJEZINA POSTOJANJA

Vladimir Pletenac


Full text: croatian pdf 2.412 Kb

page 141-146

downloads: 281

cite


Abstract

Gimnaziju u Varaždinu osnivaju isusovci 1636. godine. Ona je imala
zadaću da se i odgojem suprotstavi nadirućem protestantizmu. Za ono vrijeme to je bila moderna škola u kojoj se poučavalo na latinskom jeziku, ali se nije zanemarilo ni materinjski jezik.
Nastavnici gimnazije nikada nisu bili samo pedagozi, nego i poznati pisci, znanstvenici i istraživači. Svoj su rad širih i izvan škole. Osnivali su udruženja građana i učenika, osnivali prva đačka kazališta i na druge načine djelovali u svojoj sredini.
Najvažniji je, ipak, bio njihov nastavni rad. Učenika je u varaždinskoj gim­naziji uvijek bilo dovoljno. Oni su pretežno pripadali građanskom staležu i nisu se pripremali samo za svećenička zvanja, nego su nalazili posao i u grad­skoj, odnosno državnoj upravi. Mnogi od njih nastavili su studij na europskim sveučilištima.
Plemstvo i grad Varaždin pomagali su rad gimnazije i ona nije prestala djelovati ni poslije ukinuća reda 1773. godine. Dapače, postala je temelj srednjoškolskog sustava i bitno je utjecala na razvoj prosvjete i kulture u Varaždinu i u Hrvatskoj.
Mnogi nastavnici i učenici varaždinske gimnazije postah su poznati pisci, znanstvenici, politički i javni radnici. Njihovi prijedlozi i ideje znatno su utje­cali na budućnost cjelokupnog školskog sustava u Hrvatskoj.

Keywords

Hrčak ID:

134464

URI

https://hrcak.srce.hr/134464

Publication date:

5.12.1998.

Article data in other languages: english

Visits: 733 *