Conference paper
NAPREDAK I KONCEPCIJE RAZVOJA
Ivan Cifrić
; Faculty of Philosophy, Zagreb
Abstract
Na temelju rezultata empirijskog istraživanja, provedenog u Hrvatskoj 1992. godine na reprezentativnom slučajnom uzorku od 547 studenata Zagrebačkog i Riječkog sveučilišta, analizira se poimanje koncepcija razvoja i shvaćanja napretka te njihova međusobna povezanost
Na instrumentu od 35 tvrdnji operacionalizirane su koncepcije razvoja kao: nulti, eksponencijalni i održivi razvoj, a na instrumentu od 30 tvrdnji operacionaliziran je pojam napretka. U oba instrumenta primijenjena je Likertova skala s rasponom od 1 do 5, i to za procjenu sljedećih sadržaja (problema): demografski, prirodni izvori sirovina, energija, hrana i zagađivanje.
Faktorskom analizom pod komponentnim modelom i uz PB kriterij utvrđene su bazične solucije, čijom su orthooblique transformacijom dobivene latentne dimenzije percepcije razvoja (»razvoj utemeljen na optimalnom iskorištavanju i štednji prirodnih resursa«, »poželjnost demografske ravnoteže«, »razvoj utemeljen na neiscrpnosti i maksimalnom iskorištavanju prirodnih resursa« i »poboljšanje kvalitete hrane i promjena načina prehrane«) te percepcije napretka (»vrijednosno-moralno osporavanje napretka«, »nekritički tehnicizam« i »humanističko-tehnički optimizam«).
Kanonička analiza izdvojila je jednu značajnu vezu između skupova razvoja i napretka, koja objašnjava 37% zajedničke varijance i uz koeficijent multiple korelacije od .61 pokazuje da se shvaćanje razvoja zasnovanog na neiscrpnosti i maksimalnom iskorištavanju prirodnih resursa temelji na shvaćanju napretka kao nekritičkog tehnicizma.
Postojanje različitih dimenzija napretka i razvoja u svijesti studentske populacije može se objasniti utjecajem svjetskih ideja te socijalnim kontekstom istraživanja i činjenicom nerazvijenosti Hrvatske.
Keywords
eksponencijalni rast; napredak; nulti rast; održivi razvoj; razvoj; studenti
Hrčak ID:
139061
URI
Publication date:
15.7.1993.
Visits: 1.855 *