Original scientific paper
Karakteristika oslobađanja topline kod motora s unutarnjim izgaranjem M-postupkom ubrizgavanja goriva
Dževad Bibić
orcid.org/0000-0003-3762-9243
; Faculty of Mechanical Engineering, University of Sarajevo
Ivan Filipović
; Faculty of Mechanical Engineering, University of Sarajevo
Aleš Hribernik
; Faculty of Mechanical Engineering, University of Maribor
Boran Pikula
; Faculty of Mechanical Engineering, University of Sarajevo
Abstract
Opisivanje procesa izgaranja u motoru s unutarnjim izgaranjem (sui) obično se vrši putem takozvanih parametara izgaranja, kao što su: maksimalni tlak izgaranja, maksimalna temperatura ciklusa, kut početka izgaranja, kutni interval trajanja izgaranja, karakteristika oslobađanja topline, prirast ukupne količine razvijene topline, kutni interval pritajenog izgaranja, prijenos topline i slično. Zbog složenosti procesa izgaranja u motoru sui do danas još uvijek ne postoje modeli koji bi na efikasan i prije svega pouzdan način omogućili predviđanje karakteristike oslobađanja topline za vrlo široku paletu različitih tipova motora sui. Ciljano se istražuju fenomenološki, empirijski i CFD modeli za konkretne konstruktivne osobitosti motora i primijenjenog goriva. U okviru ovog rada predstavljen je način određivanja karakteristike oslobađanja topline putem aproksimativnih funkcija izgaranja na primjeru vrlo specifičnog načina pripreme smjese goriva i zraka, u dizelovom motoru sui, tzv. M-postupak ubrizgavanja goriva. Validacija primijenjenih aproksimativnih funkcija izvršena je preko eksperimentalnih rezultata ispitivanja na konkretnom motoru sui.
Keywords
motor sui; izgaranje; aproksimativna funkcija; M-postupak
Hrčak ID:
147316
URI
Publication date:
30.9.2015.
Visits: 2.017 *