Original scientific paper
Baština čovječanstva - održanje, korištenje i stvaranje
Ivan Cifrić
Tijana Trako Poljak
Abstract
Autori polaze od teze da je baština (heritage) zajedničko dobro (common goods) lokalne zajednice, društva i čovječanstva pa zahtijeva i zajedničku brigu.
Baština obvezuje pojedinca i zajednicu na očuvanje, razumno korištenje i upravljanje. Može se govoriti o dvjema glavnim razinama - lokalnoj (nacionalnoj) i globalnoj (svjetskoj) baštini. Općenito razlikujemo prirodnu i kulturnu (stvorenu) baštinu.
Postoje tipologije koje globalna zajednička dobra dijele na tri kategorije:
(1) globalni prirodni sustavi (natural global commons) – primjerice klima, ozonski omotač;
(2) globalni antropogeni sustavi (human-made global) – znanstvene činjenice, norme, transnacionalne strukture (npr. internet); i
(3) globalni rezultati politike (global policy outcomes) – primjerice mir, stabilnost, financijska stabilnost, zdravlje, jednakost, pravda itd. Nekoć se baštinilo samo na razini lokalne zajednice, a danas globalne zajednice. S globalizacijom baštinimo i dio od drugih, a oni od nas. Baština tako postaje predmet zajedničkih interesa lokalnih zajednica, društava i međunarodne zajednice, čime nastaju i neki problemi zajedničke baštine: održanje, upravljanje, pristupačnost
dobrima (korištenje).
Seljačka društva kolektivno su održavala naslijeđena zajednič-
ka dobra, a koristila se i upravljala njima putem tradicijskih norma, dogovora (pravilima – statutima). Globalna zajednička dobra predmet su međunarodnih interesa i odnosa pa je ključna međunarodna kooperacija (međunarodni ugovori). S obzirom na različit stupanj razvijenosti (tehnologije), globalna baština postaje sve više ograničeno dobro, predmet iskorištavanja, svačije-i-ničije dobro, što ide u korist najrazvijenijim zemljama. Za baštinu kao zajedničko dobro potrebno je vezivati načelo neisključenosti (pristupačnosti) i nerivaliteta (nekonkurencije)
Keywords
baština; zajedničko nasljeđe čovječanstva; globalna zajednička dobra; stvorena dobra
Hrčak ID:
149238
URI
Publication date:
10.2.2015.
Visits: 2.443 *