Logopedics, Vol. 6 No. 1, 2016.
Original scientific paper
https://doi.org/10.31299/log.6.1.1
Utjecaj fonta na čitanje osoba s disleksijom
Matija Čagalj
orcid.org/0000-0002-0500-7717
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Paula Krilčić
orcid.org/0000-0003-2795-0105
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Tina Perić
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Ana Šimir
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Mateja Usorac
orcid.org/0000-0003-2240-8499
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences
Abstract
Čitanje je složena vještina koja se odvija specifičnim pokretima očiju - izmjenjivanjem fiksacija i sakada. Fiksacije se odnose na zadržavanje pogleda na točkama unutar teksta, a sakade su skokoviti pokreti između tih točaka. Omjer trajanja fiksacija i sakada daje informaciju o učinkovitosti, odnosno tečnosti čitanja. Kod osoba s disleksijom čitanje može biti otežano zbog više razloga, a teorija o vizualnim smetnjama pretpostavlja da utjecaj mogu imati određene karakteristike fontova. Ovim istraživanjem ispitano je postoji li doista utjecaj fonta na vještinu čitanja. Eye-tracking uređajem ispitani su brzina čitanja, broj fiksacija i broj regresijskih sakada, mjereni tijekom čitanja triju tekstova napisanih različitim fontovima (Times New Roman, Arial Italics i Dyslexie). Tekstovi su bili sadržajno različiti, ali maksimalno ujednačeni po općoj tematici, duljini i složenosti. Kako bi se izbjeglo letimično čitanje, ispitanici su na kraju čitanja ispunjavali kratki upitnik o sadržaju tekstova. Osim objektivnih mjera, za varijablu je uzeta i ispitanikova subjektivna ocjena fonta, odnosno procjena lakoće čitanja pojedinog fonta. Uzorak je činilo 8 osoba s disleksijom odrasle dobi. Efekt fonta ispitan je neparametrijskim Friedmanovim testom, a rezultati subjektivnog ocjenjivanja fonta analizirani su deskriptivno. Statistička analiza dobivenih podataka pokazala je kako na ispitanim mjerama nema značajnih razlika u čitanju između triju fontova. S obzirom na dobivene rezultate, zaključeno je da vrsta fonta nema značajan utjecaj na čitanje kod odraslih osoba s disleksijom.
Keywords
čitanje; disleksija; odrasli čitači; fontovi; eye-tracking uređaj
Hrčak ID:
161789
URI
Publication date:
30.6.2016.
Visits: 4.484 *