Geoadria, Vol. 22 No. 1, 2017.
Original scientific paper
https://doi.org/10.15291/geoadria.1335
Analiza tržišnog natjecanja primjenom Huffova modela – primjer trgovačkih centara u naselju Zadru
Ivan Marić
orcid.org/0000-0002-9723-6778
; University of Zadar, Department of Geography, Zadar, Croatia
Ante Šiljeg
orcid.org/0000-0001-6332-174X
; University of Zadar, Department of Geography, Zadar, Croatia
Abstract
Predmet istraživanja rada je tržišno natjecanje između trgovačkih centara u naselju Zadru. Osnovu istraživanja čine prostorni podatci prikupljeni različitim metodama i tehnikama, analizirani primjenom alata geografskoinformacijskog sustava (GIS) uz uvažavanje specifičnih tržišnih zakona. Prema kategorizaciji trgovačkih centara, definirano je šire tržišno područje unutar kojeg je analizirano tržišno natjecanje između trgovačkih centara. Izvođenjem demografskog rastera definirana je gustoća potencijalnih kupaca unutar širega tržišnog područja. Analiza natjecanja uključivala je određivanje tržišnih zona trgovačkih centara, pojavu potencijalnoga tržišnog kanibalizma te definiranje dominantnog centra prema varijabli vjerojatnosti odabira. Tržišne zone određene su na temelju atributa vremena vožnje (min). Metodama terenskog istraživanja, izračunom nelinearne udaljenosti te analizom gustoće trgovačkih centara zaključeno je da se između centara javlja tržišni kanibalizam. U svrhu predviđanja tržišne dominacije, primjenom Huffova modela, izračunate su srednje vrijednosti odabira centara unutar zona preklapanja i širega tržišnog područja. Rezultati Huffova modela potvrđuju tržišnu stvarnost, odnosno da veći broj kupaca unutar zona preklapanja i širega tržišnog područja odabire atraktivniji trgovački centar. Preklapanjem demografskog rastera i Huffova modela kvantificirana je razlika u broju ljudi koji posjećuju atraktivniji trgovački centar.
Keywords
Huffov model; tržišni kanibalizam; tržišne zone; indeks atraktivnosti
Hrčak ID:
185700
URI
Publication date:
30.6.2017.
Visits: 2.711 *