Skip to the main content

Review article

Upravljanje trgovačkim lancima strategijom privatnih maraka

Martina Sopta orcid id orcid.org/0000-0001-7205-4989 ; Faculty of Economics & Business


Full text: croatian pdf 1.070 Kb

page 99-114

downloads: 2.663

cite


Abstract

Svrha je rada istražiti obilježja tržišnih udjela privatnih marki u EU i na svjetskom tržištu, te ih usporediti s udjelom na hrvatskom tržištu. Isto tako, uz primjenu makro i mikroekonomskih alata, pokušalo se procijeniti buduća kretanja tržišnih udjela privatnih maraka u Republici Hrvatskoj. Za potrebe izrade rada provedeno je sekundarno i primarno istraživanje. Analizirana je znanstvena i stručna literatura domaćih i inozemnih autora. Isto su tako analizirani i uspoređivani rezultati nekoliko recentnih istraživačkih studija. Istraživanje na terenu provedeno je metodom anketiranja, a namjerni uzorak obuhvatio je 225 ispitanika.
Osnovna hipoteza rada jest da u prodaji na tržištu proizvoda krajnje potrošnje privatne marke ostvaruju sve veći udio na svim istraženim tržištima, i to bez obzira na stupanj razvijenosti. Osim osnovne, u radu su testirane i tri pomoćne hipoteze: prva, da se proizvodi privatnih maraka na svjetskom tržištu u percepcijama potrošača pozicioniraju na mjesta proizvoda maraka proizvođača; druga, da se privatne marke u pravilu razvijaju na generičkim proizvodima; treća, pomoćna hipoteza koja polazi od toga da zanemariva ulaganja u promociju omogućuju niže cijene proizvoda privatnih maraka. Rezultati provedenih istraživanja i analize upućuju na zaključak da će uloga i važnost privatne marke jačati u međunarodnim okvirima u sklopu procesa liberalizacije i globalizacije trgovinskih tokova.
U procesu kupnje proizvoda privatnih maraka najvažniju ulogu imaju pozicioniranje prodajnog mjesta i cijena. Koncentracijom prodaje u velikim trgovačkim lancima raste tržišni udio privatnih maraka, koji se u nekim zemljama približava i polovici udjela u ukupnoj prodaji. Promatrajući hrvatsko tržište prema teoremu međunarodnog životnog ciklusa , a temeljem širenja nacionalnih trgovačkih lanaca, moguće je zaključiti kako će udio privatnih maraka u ukupnoj prodaji ubuduće rasti.

Keywords

privatne marke; trgovački lanci; tržišni udjeli; teorija međunarodnog životnog ciklusa proizvoda

Hrčak ID:

21381

URI

https://hrcak.srce.hr/21381

Publication date:

13.7.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 4.831 *