Skip to the main content

Original scientific paper

Segmentacija tržišta temeljem osjetljivosti potrošača na vrstu utjecaja referentnih grupa: multivarijantna analiza

Mirela Mihić ; Faculty of Economics-Split


Full text: croatian pdf 450 Kb

page 15-28

downloads: 2.192

cite


Abstract

U ovom radu polazi se od McGuireovog koncepta «podložnosti utjecaju« prema kojemu se pojedinci razlikuju s obzirom na osjetljivost na društveni utjecaj. U teorijskom dijelu objašnjavaju se tri tipa utjecaja referentnih grupa te izlažu dosadašnji rezultati relevantni za problematiku rada. U drugom dijelu rada prezentiraju se metodologija i rezultati istraživanja. Cilj je ovog istraživanja korištenjem multivarijantnih tehnika izdvojiti različite tipove utjecaja referentnih grupa te utvrditi mogu li oni poslužiti kao osnovica za segmentiranje tržišta potrošača. Istraživanje je provedeno na uzorku od 250 ispitanika Splitsko-dalmatinske županije. Polazeći od problematike i ciljeva istraživanja, postavljene su dvije hipoteze. Faktorskom analizom izdvojeno je pet faktora- tipova utjecaja (normativni utjecaj, vrijednosno-izražavajući ili identifikacijski utjecaj, informativni utjecaj okoline, informacijski utjecaj prodavača te usporedba s okolinom i konformizam pri odijevanju ), koji su potom korišteni kao osnovne varijable segmentacije. Klaster analizom izdvojena su tri segmenta nazvana: podložni identifikaciji ili vrijednosnom utjecaju, podložni informacijskom utjecaju i nepodložni utjecaju. Za njihov bolji opis korištene su i demografske varijable, varijable «odnosa-usporedbe i interakcije s drugima« te osobni pokazatelji. Rezultati istraživanja potvrdili su obje polazne hipoteze. Dobiveni rezultati upućuju na to da potrošači iz pojedinih segmenata zahtijevaju različite strategije komuniciranja, temeljem čega se za svaki segment daju odgovarajuće preporuke.

Keywords

osjetljivost na društveni utjacaj; ponašanje u kupnji; faktorska analiza; klaster analiza; tipovi utjecaja referentnih grupa; marketeri

Hrčak ID:

21978

URI

https://hrcak.srce.hr/21978

Publication date:

1.12.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 4.814 *