Review article
USPINJANJE GLOBALNIM LANCIMA VRIJEDNOSTI – ZNAČAJ ZA PROSPERITET I KONKURENTNOST GOSPODARSTVA
Vlatka Bilas
orcid.org/0000-0002-9021-6651
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Mile Bošnjak
orcid.org/0000-0002-7663-198X
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Ivan Novak
orcid.org/0000-0003-1473-7049
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Svrha ovog rada je zorno i objedinjeno prikazati najvažnije karakteristike globalizacije kao katalizatora novih pojava te odlučujuće čimbenike, učinke i značaj posljedično nastalih globalnih lanaca vrijednosti. Provelo se iscrpno istraživanje teorije, ali i prakse globalnih lanaca vrijednosti. Korištena je komparativna analiza dostupne stručne literature na temu problematike kojom se bavi ovaj stručni rad, kao i stručnih i znanstvenih članaka te drugih izvora. Korištenom metodom, istraživanje je polučilo važne rezultate za plenarno razumijevanje globalnih lanaca vrijednosti. Rezultati istraživanja pružaju uvid u modele funkcioniranja, principe upravljanja, specifičnosti te čimbenike uspjeha globalnih lanaca vrijednosti. Nadalje, provedena je komparativna analiza uspinjanja globalnim lancima vrijednosti na primjeru Europe i Kine s ciljem utvrđivanja sličnosti i razlika ključnih za uspjeh dvije velike i razvijene te kulturološki i politički različite zemlje. Navedena je analiza pokazala značajnu razliku u jačanju globalnih lanaca vrijednosti u promatranim zemljama, s naglaskom na nizu oformljenih i provedenih političkih i strateških mjera Europe u odnosu na liberalizaciju tarifa i direktnog stranog ulaganja u Kini. Naposljetku, istražilo se i prikazalo pokazatelje rezultata sudjelovanja Hrvatske u globalnim lancima vrijednosti, kao i strateško okružje koje je doprinijelo postizanju utvrđenih rezultata. Strateško okružje i rezultate u kontektsu globalnih lanaca vrijednosti Hrvatska u najvećoj mjeri duguje Europskoj uniji koja zemljama članicama omogućuje otvorene granice i tržište te pruža brojne strateške poticaje. Globalni lanci vrijednosti i fragmentacija proizvodnje nepobitno pružaju nove mogućnosti i potencijal za rast, razvoj i stvaranje novih radnih mjesta te su samim time ključni za prosperitet i konkurentnost gospodarstva.
Keywords
globalni lanci vrijednosti; globalizacija; čimbenici uspjeha; strateški okvir.
Hrčak ID:
223013
URI
Publication date:
18.7.2019.
Visits: 2.556 *