Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.21464/fi40305

Građenje raspoloženja filmom kao postupak poetizacije

Hrvoje Turković orcid id orcid.org/0000-0002-3111-150X ; Sveučilište u Zagrebu, Akademija dramske umjetnosti, Trg Republike Hrvatske 5, HR–10000 Zagreb


Full text: english pdf 443 Kb

page 541-541

downloads: 788

cite

Full text: croatian pdf 443 Kb

page 515-541

downloads: 386

cite


Abstract

Visokoumjetnička dostignuća u dugotrajnoj tradiciji zapadnjačke estetičke misli vezuju se uz postizanje poetičnosti, a ova uz pobuđivanje osjećaja, pa se i u filmskoj tradiciji poetičnost uspostavljala kao ideal paradigmatski umjetničkog dostignuća filma. No, među različitim tipovima osjećaja kojima raspolaže čovjek, poetska djela ciljaju u pravilu na pobuđivanje nekog općeg raspoloženja, a ne neke izričite emocije. U radu se prvo daje pregled razlika između emocija i raspoloženja, potom se na primjeru uvodne scene u filmu Građanin Kane demonstrira kojim se različitim sredstvima u opisno orijentiranoj uvodnoj sceni postiže određen ‘ugođaj’ (turobno raspoloženje). Pitanje je, međutim, kako se opisanim heterogenim stilskim sredstvima može pobuditi vrlo specifično, jedinstveno, holističko raspoloženje. Odgovor je, ukratko, u tome da jednako kao što raspoloženja utječu na selektivan odnos prema okolini, birajući u njoj za percepciju one aspekte koji su sukladni, kongruentni s osnovnim karakteristikama određenog raspoloženja, tako i filmski stvaratelji biraju onaj repertoar stilskih značajki danoga filma što je kongruentan s ciljanim raspoloženjima kako bi ih pobudili u gledatelja koji prepušteno gleda film.

Keywords

poetičnost; poetizacija filmskog izlaganja; emocija; raspoloženje

Hrčak ID:

245115

URI

https://hrcak.srce.hr/245115

Publication date:

21.10.2020.

Article data in other languages: english

Visits: 2.133 *