Skip to the main content

Professional paper

Primjena analitičkih koncepata u upravljanju: case study Hrvatska

Zvonko Merkaš orcid id orcid.org/0000-0003-1770-3952 ; Libertas International University
Davor Perkov orcid id orcid.org/0000-0001-5426-443X ; Libertas International University
Mihael Plećaš orcid id orcid.org/0000-0002-8971-2543 ; Libertas International University


Full text: english pdf 494 Kb

page 227-243

downloads: 401

cite

Full text: croatian pdf 494 Kb

page 227-243

downloads: 265

cite


Abstract

U radu se istražuju primjena i rezultati primjene suvremenih analitičkih koncepata u organizacijama u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na razdoblje naglih društvo-ekonomskih promjena uzrokovanih recentnom krizom. Cilj ovog rada bio je ispitati trenutačnu primjenu najznačajnijih analitičkih koncepata koje menadžeri koriste u strateškom upravljanju u Hrvatskoj. Nakon završetka pandemije koronavriusa očekuju se bitne promjene zbog daljnjeg pada trgovine industrijskim potrošačkim dobrima i istovremenog rasta trgovine uslugama, osobito uslugama koje se koriste digitalnim tehnologijama. Svjetska pandemija COVID-19 uzrokovala je snažnu ekonomsku krizu u ponudi i potražnji robe i usluga na domaćim i međunarodnim tržištima. U gospodarstvu, u kojem se većina proizvodnje temelji na modelu najnižih troškova s minimalnim zalihama, na opskrbi sirovinama i dijelovima u posljednji tren, narušeni su lanci opskrbe i nastali su veliki poremećaji na tržištu. Problem se prelijeva s jednog na drugo tržište. Smanjena proizvodnja, zbog smanjenja zarade, dovela je do naglog smanjenja potrošnje.
Svjetska trgovina pala je u 2020. godini za devet posto, strane investicije smanjile su se za 40%,
a trgovina uslugama za 60%. Zbog navedenih razloga važno je detaljno promotriti što se oko nas događa i što će se događati te kako će to u duljem razdoblju utjecati na organizacije, njihovu stabilnost i sigurnost te poslovnu sposobnost. Za analizu okružja, činjenica i čimbenika koji u globaliziranom društvu i ekonomiji, direktno i indirektno, utječu na naše poslovanje, važno je primjenjivati dobro strukturirane analitičke koncepte te ih sustavno provoditi, osobito u ovako teškim kriznim razdobljima. Primjena analitičkih koncepata omogućuje organizacijama adekvatnu pripremu za predstojeće izazove.
Korištenje suvremenih analitičkih koncepata kao što su PEST, BCG matrica, VRIO i SWOT omogućuje dobivanje neophodnih informacija o stvarnoj razini raspoloživih potencijala i resursa organizacije. Uvažavajući dinamiku tehnološkotehničkih promjena, trendova promjene u navikama i potrebama potrošača, i ovo istraživanje je pokazalo da analitički postupci postaju sve važniji u promatranju internog okružja, analizi portfelja proizvoda i usluga te analizi lanca vrijednosti.

Keywords

analitički koncepti; PEST; BCG; VRIO; SWOT

Hrčak ID:

266916

URI

https://hrcak.srce.hr/266916

Publication date:

8.12.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 1.646 *