Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21464/fi41407

Formalna strana obrazovanja. Hegel i suvremena pedagogija

Goran Vranešević orcid id orcid.org/0000-0002-1604-7845 ; Sveučilište u Ljubljani, Filozofski fakultet, Aškerčeva cesta 2, SI–1000 Ljubljana


Full text: croatian pdf 329 Kb

page 781-792

downloads: 301

cite

Full text: english pdf 329 Kb

page 792-792

downloads: 110

cite


Abstract

U radu se izlaže formalni vidik obrazovnog procesa, koji suvremena pedagoška ideologija strukturno ne uzima u obzir. Pedagogija je kao trud za ostvarenje specifičnih ciljeva, kroz svoju formaciju, postala konstitutivna srž društvene realnosti. Na isti način na koji smo nesvjesno upleteni u ideološku realnost putem zajedničkih društvenih praksi, tako ostajemo slijepi i za formalni vidik savjesnih obrazovnih djelatnosti, bez obzira na njihovu aktualnost. Dok se trudimo razumom uspostaviti red, logiku i smisao, istovremeno ostvarujemo um koji ne rezultira odgovarajućim poznavanjem sadržaja, nego onime, što spoznajni subjekt ne zna. Um izniče kroz spoznavanje neuspješnog traganja za znanjem i istinom, pri čemu je formalni vidik pedagogije – upravo odraz tog neuspjeha. Zato istinska samorefleksija ne može biti ni ishodište, a ni cilj, nego se može ostvariti samo usputno – u procesu formiranja pojedinca. Tako se Hegelov doprinos pedagogiji ne ogledava u tome što nastupa kao nositelj istinskog znanja ili ijednog ispravnog načina poučavanja, nego u tome što svojom privrženošću umu podaruje to nereflektirano ideološko jedro suvremenog društvenog uređenja.

Keywords

Georg Wilhelm Friedrich Hegel; pedagogija; obrazovanje; sloboda; disciplina; um; znanje; jezik

Hrčak ID:

272031

URI

https://hrcak.srce.hr/272031

Publication date:

7.1.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 918 *