Review article
https://doi.org/10.31299/hrri.58.1.7
Obilježja ranog rječničkog razvoja u djece s poremećajem iz spektra autizma
Klara Popčević
orcid.org/0000-0002-2592-3210
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Borongajska 83 f, Zagreb, Croatia
Abstract
Poremećaj iz spektra autizma (PSA) neurorazvojni je poremećaj koji obilježavaju prvenstveno nedostatci u socijalnoj interakciji i komunikaciji. Ti nedostatci, prema nekim teorijskim pristupima, čine nestabilan temelj za usvajanje jezika. U najranijim početcima jezičnog razvoja navedeno se može odraziti već u rječničkom razvoju djece s ovim poremećajem. Moguća odstupanja u rječničkom razvoju istražuju se na razini tempa usvajanja riječi te rječničkog sastava. Istraživanja potvrđuju veliku raznolikost u jezičnim sposobnostima djece s poremećajem iz spektra autizma. Većina djece s ovim poremećajem kasni u proizvodnji prvih riječi te ih usvaja sporijim tempom. Zbog toga je veličina njihova rječnika često manja u odnosu na očekivanja prema kronološkoj dobi. Manji dio istraživanja upućuje na moguća odstupanja u rječničkom sastavu, odnosno razvojnim putanjama pojedinih vrsta riječi. Sastav rječnika djelomično se razlikuje u tipološki različitim jezicima, što upućuje na potrebu istraživanja rječničkog razvoja djece s poremećajem iz spektra autizma u različitim jezicima. U hrvatskom jeziku istraživanja rječničkog razvoja djece s ovim poremećajem za sada ne postoje. Temeljem pregleda istraživanja u ovom se radu izdvajaju ključne kliničke implikacije za logopedske intervencije koje uključuju poticanje jezičnog razvoja djece s poremećajem iz spektra autizma te metodološke implikacije za daljnja istraživanja rječničkog razvoja.
Keywords
poremećaj iz spektra autizma; rječnički razvoj; rječnički sastav; hrvatski jezik; metodologija istraživanja rječnika
Hrčak ID:
279545
URI
Publication date:
27.6.2022.
Visits: 1.881 *