Skip to the main content

Review article

Podrijetlo i razvoj liturgije časova u ranoj Crkvi do kraja IV. stoljeća

Ivan Rako ; University of Sarajevo - Catholic Theological Faculty, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina


Full text: croatian pdf 488 Kb

page 177-200

downloads: 264

cite


Abstract

S obzirom na činjenicu da u hrvatskom jeziku postoji oskudna literatura o liturgiji časova, ovaj se članak bavi tradicionalnim oblikom molitve liturgije časova rane Crkve i doprinosi u popunjavanju tih praznina. Posebna se pažnja posvećuje tradiciji liturgije časova do 4. stoljeća i istodobnom formiranju kršćanskih zajednica. Nakon raščlambe različitih, ali po sadržaju identičnih pojmova koji se koriste za ovaj oblik molitve, potrebno je istražiti njihovu povijesnu genezu. U tu svrhu daje se osvrt na prvu Crkvu koja se formira u kulturološkom krugu židovstva. Već je u židovstvu dio propriuma bio posvećivanje dana molitvom, posebno dva glavna stožera dana, odnosno jutra i večeri. Stoga ne čudi da su prvi kršćani, koji su izrasli iz židovstva, usvojili taj običaj, pa čak i proširili broj molitvenih susreta i profilirali molitve. Izvori ranokršćanskih djela, u odnosu na kršćansku praksu molitve, jasan su pokazatelj. Mogu se izdvojiti dva glavna tipa liturgije časova, odnosno monaški i katedralni tip. Nakon prikaza oba osnovna tipa i njihova stavljanja u sjedište u životu kršćanske zajednice, prikaz liturgije časova temelji se na istaknutom i detaljnom primjeru liturgije časova u Jeruzalemu kako izvještava hodočasnica Egerija. To izvješće sadržava detaljan opis liturgije nedjeljom i radnim danom, kao i izvjesno i vjerojatno kombiniranje elemenata spomenutih dvaju osnovnih tipova, tj. monaškog i katedralnog.

Keywords

Liturgija časova; ranokršćanski izvori; katedralni i monaški oficij; liturgija časova u Jeruzalemu; hodočasnica Egerija

Hrčak ID:

280307

URI

https://hrcak.srce.hr/280307

Publication date:

13.7.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 1.070 *