Agronomy journal, Vol. 70 No. 2, 2008.
Professional paper
TRŽIŠTE MLIJEKA I MLIJEČNIH PRERAĐEVINA U JUGOZAPADNOJ BOSNI
Anto Matić
; Federalno ministarstvo okoliša i turizma , Sarajevo, BIH
Abstract
Potražnja za mlijekom i mliječnim prerađevinama, te proizvodima s posebnim obilježjima stalno raste, te se ovim radom kroz nekoliko segmenata željelo istražiti trendove proizvodnje i potrošnje kao i preferencije potrošača s ciljem davanja preporuka za budući razvoj tržišta. U poglavlju proizvodnje i prerade mlijeka, kroz ogledno razdoblje, istraženi su proizvodnja i trendovi kao i kapaciteti za proizvodnju, analizirano je stanje otkupa, specificirani su glavni prerađivači i njihov program proizvodnje. U promatranom petogodišnjem razdoblju, ukupna proizvodnja mlijeka je zabilježila porast sa 11.447,00 na 19.267,000 litara. Porasla je i proizvodnja mlijeka po kravi i u 2005 godini iznosila je 1.866 litara, što u odnosu na 2001. godinu predstavlja rast od 40%. Otkup na istraživanom području iznosio je oko 60 % proizvedenog mlijeka a u isto vrijeme u FBiH (Federacija BiH) negdje oko 25 %, što govori o dobro organiziranom otkupu mlijeka. Dakle postoje pozitivni trendovi u sferi proizvodnje mlijeka, što se pozitivno odražava i na stupanj iskorištenosti kapaciteta domaćih mljekara a samim tim i kvalitetu proizvoda iz njihova asortimana. Što se tiče prerađivačkih kapaciteta u oglednom razdoblju došlo je do značajnog povećanja stupnja iskorištenosti, proizvodnja je pretežno orijentirana na trajne proizvode i izvozno usmjerena, što je pozitivna strana u razvoju tržišta mlijeka i mliječnih prerađevina. Na temelju provedene ankete došlo se do zaključka da postoje idealni uvjeti za proširenje proizvodnog asortimana (fermentirani proizvodi tipa jogurt, kiselo mlijeko itd…). U poglavlju preferencije potrošača primijenjena je telefonska anketa na 160 ispitanika metodom slučajnog uzorka. Anketa se sastojala od dva dijela. Prvi dio ankete sadržavao je nekoliko općenitih, demografskih pitanja, a drugi dio se odnosio na pitanja o potrošnji mliječnih proizvoda. Podaci su razvrstani u tablice i svaka tablica je posebno komentirana. Anketa je dala obilje podataka o ponašanju potrošača (mjesto kupnje, motivi, potrošnja, pojam domaći proizvod itd...), koji se mogu koristiti za buduće planiranje tržišta i kao osnova za utvrđivanje potrošnje u istraživanom području. U poglavlju bilance utvrđena je proizvodnja i potrošnja na temelju relevantnih istraživanja (statistički podaci, provedena anketa, postojeći strateški dokumenti), analizirana je struktura potrošnje (domaći proizvođači i uvoznici), istražen je odnos uvoza i izvoza, konstatirano je da donekle postoji izbalansiranost uvoza i izvoza i na temelju tih analiza date su preporuke postojećim mljekarama da bi trebale proširiti asortiman proizvoda i aktivirati se na kvalitetnijem organiziranju primarne proizvodnje (farmerski tip – proizvodnja za tržište) a samim tim stvoriti kvalitetnu sirovinsku osnovu sukladno europskim principima kvalitete mlijeka.
Keywords
mlijeko; mliječne prerađevine; tržište; proizvođači; prerađivači; anketa; bilanca; uvoz; izvoz
Hrčak ID:
28596
URI
Publication date:
25.7.2008.
Visits: 5.180 *