Skip to the main content

Original scientific paper

BAN I/ILI KRALJ? GLAZBENE SVEČANOSTI U ČAST VELIKODOSTOJNIKA U ZAGREBU U DRUGOJ POLOVICI 19. STOLJEĆA

Vjera Katalinić orcid id orcid.org/0000-0001-7230-7990 ; Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, Zagreb, Hrvatska


Full text: croatian pdf 291 Kb

page 61-74

downloads: 1.083

cite


Abstract

U radu se na temelju izvora – u prvome redu novinskih napisa iz zagrebačke periodike, ali i memoara i rezultata u dosada objavljenim tekstovima – opisuju i analiziraju svečanosti i društveno-umjetničko-politički kontekst prigodom dolazaka austrijskoga cara i hrvatskoga kralja Franje Josipa u Zagreb (1852., 1869. i 1895.) te dočeci prigodom dolazaka u Zagreb banova, od Josipa Jelačića 1848. do Karolyja Khuena-Hederváryja 1883. godine.
U glazbenim svečanostima koje teže reprezentativnosti u relativno
malenom Zagrebu sudjeluju sve raspoložive snage, a u nekim prigodama – kao npr. pri dolasku Franje Josipa – pojačane i snagama izvan gradskih kapaciteta. Izvoditeljima-pridošlicama to je prigoda da se pokažu, a gradu da sjajnije uzveliča događaj. Svečanosti redovito obuhvaćaju tri razine: crkvenu (svečana misa, Te Deum), građansko-aristokratsko-protokolarnu (kazališne i plesne svečanosti, koncerti) te zabavu za narod (hrana, piće, pjesma i ples). U crkvenoj i protokolarnoj svečanosti sudjeluju organizirani profesionalni glazbenici civili i vojnici, virtuozi, diletanti i učenici, a u trećoj pučke skupine i pojedinci. Često se proslave, međutim, događaju istodobno i u pokrajini – i to u obje razine: prigodom proslave carskog rođendana ili imendana i prigodom instalacije bana koji je po volji većini naroda, ali i različitim slojevima društva. Tako je Jelačić uživao nepodijeljeno priznanje i simpatiju i u vojnim i crkvenim i građanskim i aristokratskim krugovima, pa je njegovo imenovanje slavljeno u mnogim dijelovima Hrvatske. Na temelju opisanih primjera razvija se zaključak da su i ban i kralj dobivali svoja priznanja, u čemu je vladar bio neprikosnoven, a ban je kao običan smrtnik svoje slavlje morao zaslužiti. Dvije razine glazbenih svečanosti u okviru slavljenja visokih ličnosti u Zagrebu traju
paralelno, jedna drugu ne isključuju, upravo zato jer je riječ o različitim kategorijama odličnika.

Keywords

Zagreb, glazbene svečanosti, kazalište, 19. stoljeće, Josip Jelačić, Karoly Khuen-Héderváry, Franjo Josip I., Musikverein

Hrčak ID:

31229

URI

https://hrcak.srce.hr/31229

Article data in other languages: english

Visits: 1.963 *