Review article
https://doi.org/10.21857/90836c28ey
Studentska samoprocjena ovladanosti specifičnim, sustavskim i generičkim kompetencijama na kraju diplomskog studija RPOO-a
Maja Drvodelić
orcid.org/0000-0003-2633-5573
; Faculty of Education, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
*
Monika Pažur
orcid.org/0000-0003-0936-0048
; Faculty of Education, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Vlatka Domović
orcid.org/0000-0001-5794-6786
; Faculty of Education, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
* Corresponding author.
Abstract
Temeljnim Europskim načelima za učiteljske kompetencije i kvalifikacije (Europska komisija, 2005.) preporučuje se obrazovanje učitelja na visokoškolskoj razini. Sukladno tome u Republici Hrvatskoj dvogodišnji su stručni studiji produljeni na trogodišnje, a zatim su utemeljeni preddiplomski i diplomski sveučilišni studiji ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO). Na taj je način osigurana vertikalna prohodnost koja odgojiteljima omogućuje nastavak školovanja na specijalističkim poslijediplomskim i doktorskim studijima (Domović i sur., 2022.). Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati studentsku samoprocjenu razine ovladanosti specifičnim, sustavskim i generičkim kompetencijama na kraju diplomskog studija RPOO-a. Nastojalo se pritom dodatno ispitati postoje li razlike u razini razvijenosti svake od triju razina kompetencija u odnosu na način studiranja i namjeru zapošljavanja u profesiji te povezanost između razine razvijenosti svake od triju razina kompetencija i komponenata studentske uključenosti u studij. U ispitivanom uzorku sudjelovao je 191 student s pet hrvatskih sveučilišta koji su akademske godine 2020./2021. bili polaznici završne godine diplomskog studija ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO-a). Istraživanje je provedeno mrežnom anketom, a sudjelovanje je bilo dobrovoljno i anonimno. Rezultati pokazuju da studenti procjenjuju najvišu razinu razvijenosti generičkih kompetencija koje se odnose na generalna znanja, vještine i stavove kojima se pridonosi kvaliteti pedagoške prakse, zatim specifičnih kompetencija koje su odgojiteljima potrebne za planiranje i provedbu svakodnevnoga odgojno-obrazovnog rada, a smatraju da su djelomično razvili sustavske kompetencije o usklađivanju profesionalnog rada odgojitelja sa zahtjevima obrazovne politike i obrazovnog konteksta u kojem djeluju. Izvanredni studenti imaju statistički znatno višu procjenu razvijenosti specifičnih i sustavskih kompetencija od redovitih studenata, dok u razini generičkih kompetencija nisu utvrđene statistički značajne razlike između procjena izvanrednih i redovnih studenata. Studenti koji iskazuju namjeru zapošljavanja u struci imaju statistički značajnije više procjene razvijenosti i specifičnih, sustavskih i generičkih kompetencija od onih studenata koji se ne namjeravaju zapošljavati u struci nakon stjecanjadiplome magistra RPOO-a. Rezultati ovoga istraživanja upućuju na to da je potrebno uvesti izmjene u kurikule i u nastavu na odgojiteljskim diplomskim studijima kako bi se osigurala bolja mogućnost transfera znanja i primjene teorijskih koncepata u praksi.
Keywords
diplomski studij ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja; kompetencije; rani i predškolski odgoj i obrazovanje (RPOO)
Hrčak ID:
313748
URI
Publication date:
22.1.2024.
Visits: 519 *