Review article
VRIJEDNOSNI SUSTAV ODRASLIH, ODGOJNA PRAKSA I RAZVOJNI UČINCI
Nada Babić
; Faculty of Education, Osijek
Stanislava Irević
; Faculty of Education, Osijek
Jasna Krstović
; Faculty of Education, Rijeka
Abstract
Istraživanja 7o-ih i 8o-ih godina aktualizirala su problem odrastanja
i razvoja djece u sklopu učenja kojih je zajednička osobina
isticanje bitnosti ranog djetetovog iskustva s odraslima i međusobnog
djelovanja internaliziranog modela odraslih i osobina djeteta.
U radu se razmatraju vjerovanja (o djetetu, razvoju, odgoju)
i ponašanja odraslih - roditelja i odgojitelja, njihovi mogući učinci
u odgajanju odnosno razvoju djece te mogući i stvarni kontrasti u
odnosu roditelji - neroditelji. Opća dominantna pitanja u istraživanjima
implicitne pedagogije roditelja tiču se naravi roditeljskih
vjerovanja, njihovog podrijetla, odnosa između vjerovanja i ponašanja,
veze između vjerovanja roditelja i djetetovog razvoja. Roditeljeva
vjer6vanja o djetetovu razvoju te njegova procjena djetetovih
mogućnosti utječe na način ponašanja: sofisticiraniji sustav
roditeljevog vjerovanja i točnija procjena rezultirat će njegovim
adaptivnijim ponašanjem. Tumačenje naravi vjerovanja, njihovog
odnosa prema konkretnom ponašanju te njihovih razvojnih učinaka
pretpostavlja uvažavanje činjenica o kulturnoj pozadini vjerovanja
i motiva cijsko afektivnim potrebama roditelja. Istraživanje
implicitne pedagogije odgojitelja na razini ciljeva i osobina djeteta
govore o prividnoj suglasnosti između programskih ciljeva i ciljeva
odgojitelja, o socijalizaciji kao temeljnoj vrijednosti te o tome
da odgojitelji preferiraju one osobine koje su preduvjet uspostavljanja
komunikacije i ostvarivanja odgojnih utjecaja. Narav i stupanj
konzistentnosti vrijednosnog sustava i ponašanja roditelja i
odgojitelja uvjetuju kontinuitet i/ili diskontinuitet odgoja. Konkretnije,
vrijednosni sustav roditelja i odgojitelja i njihova odgojna
praksa osnovne su determinante uijecaja na djetetovo ponašanje
i njegov razvoj.
Keywords
Hrčak ID:
31663
URI
Publication date:
30.6.1997.
Visits: 11.363 *